Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Producencie, to chyba twoje?

   Powrót       22 marca 2019       Odpady   

Kto jest odpowiedzialny za jednorazowe plastikowe opakowania porzucone w lasach czy na miejskich ulicach? Greenpeace zwraca uwagę, że odpowiedzialność spoczywa nie tylko na konsumencie, który takie opakowanie wyrzuca, ale także na producencie.

- Przez lata wpajano nam, że nawyki konsumenckie, recykling oraz lepsze zagospodarowanie odpadów stanowią odpowiedź na problem wszechobecnego plastiku. W tym czasie korporacje, nie biorąc na siebie wystarczającej odpowiedzialności, forsowały masową produkcję i promowały konsumpcję produktów jednorazowego użytku. Nadszedł czas, by korporacje wzięły odpowiedzialności za plastikową epidemię. Firmy powinny udostępniać dokładne dane dotyczące ilości wykorzystywanych plastikowych opakowań, przedstawić konkretne plany zmniejszenia ich zużycia oraz zainwestować w nowe sposoby dostarczania produktów do klientów – mówi Magdalena Figura z Greenpeace Polska.

To chyba twoje?

Greenpeace proponuje konkretne działanie, dzięki któremu problem zostanie nagłośniony. Polski oddział organizacji zainaugurował w tym tygodniu kampanię #ToChybaTwoje?. Każdy może wziąć udział w akcji. Jak tłumaczą organizatorzy, wystarczy zrobić zdjęcie znalezionego plastikowego „śmiecia” i opublikować je w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter) wraz z oznaczeniem miejsca, w którym został on porzucony, i firmy, która wyprodukowała to opakowanie. Wszystko podsumowuje hasztag z retorycznym pytaniem: #tochybatwoje?.

Celem kampanii jest pokazanie największym koncernom, dokąd trafiają odpady po produkowanych przez nich produktach. Organizatorzy przekonują, że gdyby firmy wzięły za nie większą odpowiedzialność, nigdy nie trafiłyby do środowiska. Dodają, że większość porzucanych odpadów opakowaniowych pochodzi od kilku dużych firm(1).

Skończyć z nadmiarem plastiku

Warto podkreślić, że w kampanii chodzi o dużo więcej niż zawstydzenie wielkich koncernów. Ostatecznym celem, do którego prowadzą akcje inicjowane przez organizacje pozarządowe, jest niewprowadzanie na rynek plastiku jednorazowego użytku. Jedynym skutecznym rozwiązaniem problemu plastikowych odpadów jest zaprzestanie wykorzystywania tego materiału. Greenpeace prowadzi zbiórkę podpisów pod apelem w tej sprawie(2). - Ponad 3 miliony osób z różnych stron świata podpisało już międzynarodową petycję Greenpeace - dodaje Magdalena Figura.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Zarówno kampania #tochybatwoje, jak i międzynarodowy apel Greenpeace mają na celu przyciągnięcie uwagi kilku największych koncernów: Coca Cola, PepsiCo, Mars, Ferrero, Colgate-Palmolive, Johnson and Johnson, Nestle i Unilever.2/ Apel zatytułowany Koniec z jednorazowymi plastikowymi opakowaniami! można podpisać na stronie:
https://act.greenpeace.org/page/39664/petition/1

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)O systemie kaucyjnym z pogodą ducha. Debata na Targach Ekotech m.in. o płatnościach zbliżeniowych (19 kwietnia 2024)Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony