
Pierwszego dnia Szczytu Klimatycznego TOGETAIR(1) prezes PKP Energetyka Wojciech Orzech oraz prezes CTL Logistics Grzegorz Bogacki podpisali list intencyjny ws. współpracy, której celem jest przejście CTL Logistics na energię z OZE, która będzie wykorzystywana zarówno do zasilania pociągów, jak i infrastruktury przewoźnika. Tym samym CTL Logistics dołączył do Programu Zielona Kolej.
Sektor kolejowy zasilany z OZE w 85 proc. do 2030 r.
- Dziś ok. 12 proc. energii zużywanej przez kolej pochodzi z OZE. To stanowczo za mało, dlatego konieczny jest wysiłek przejścia na zieloną stronę, co jest realizowane przez Program Zielona Kolej – mówił podczas śniadania prasowego prezes Orzech.
Program został stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Według jego założeń polski sektor kolejowy ma być zasilany w 85 proc. z OZE do 2030 roku. Program wszedł już w fazę realizacji – zapewniał Orzech. Kolejni przewoźnicy wyrażają wolę podpisania umów i przystąpienia do inicjatywy. - Już w 2025 r. sektor ma być w 50 proc. zasilany z OZE – mówił Orzech. Dodawał, że nie postawiono za cel 100 proc. energii z OZE, ponieważ w perspektywie zakłada się pewien udział wodoru.
Klient wymaga… OZE
Co skłania firmy do przechodzenia na OZE? Jak mówi prezes Bogacki, to przede wszystkim wymagania rynku i klientów, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na ślad węglowy, jaki generują usługi transportowe. - Kolej ma przed sobą wiele wyzwań, chociażby modernizację infrastruktury czy podniesienie przepustowość terminali. Nie na wszystkie z nich my, jako przewoźnicy, mamy wpływ. Na szczęście, dzięki Zielonej Kolei, możemy zdecydować o rodzaju energii, która zasila nasze pociągi – mówi Bogacki, cytowany w komunikacie prasowym firmy.
Jak podano, „na mocy podpisanych porozumień CTL Logistics i PKP Energetyka będą współpracowały w formule umowy wieloletniej, która pozwoli na wygenerowanie odpowiedniej ilości energii OZE, w dobrej cenie, z wykorzystaniem innowacyjnych technologicznie rozwiązań, do zasilenia pociągów z logo CTL Logistics”. Dodatkowo firmy będą współdziałały w celu zainstalowania na terenach i budynkach należących do przewoźnika instalacji PV, które zasilą budynki, bocznice i pozostałą infrastrukturę.
Jest to tożsame z celem ze strategii PKP Energetyka na lata 2021-2030. W tym roku spółka zakończy projekt budowy paneli PV na wszystkich swoich podstacjach trakcyjnych. - Nie tylko jesteśmy najbardziej efektywnym środkiem transportu, ale podejmujemy konkretne kroki, aby być neutralni środowiskowo. Wierzymy, że nasze działania sprawią, że pociąg stanie się środkiem pierwszego wyboru dla pasażerów i firm wożących swoje towary – powiedział Orzech.
- To wkład w realizację polityki klimatyczno-energetycznej kraju – konkludował Bogacki.

Sekretarz redakcji, geograf