Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista ds. statystyk wody i odpadów Główny Urząd Statystyczny
EVBox BusinessLine - stacja ładowania samochodów elektrycznych dla odbiorców biznesowych firmy Engie

Transport wodny z własnym funduszem

a+a-    Powrót       10 stycznia 2018       Transport   

Powstanie kolejny fundusz celowy – tym razem finansujący rozwój dróg wodnych o szczególnym znaczeniu dla transportu. Część środków miałby pozyskiwać z Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przygotowało założenia funkcjonowania Funduszu rozwoju dróg wodnych o szczególnym znaczeniu trasportowym(1). Dokument ma stworzyć podstawy finansowania zadań związanych z budową, przebudową oraz utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu trasportowym. Przywrócenie żeglowności polskich rzek jest priorytowym działaniem rządu.

Zgodnie z opublikowanymi założeniami, fundusz będzie mógł powoływać specjalne spółki i fundusze do realizacji konkretnych inwestycji. Kompetencje ministra właściwego ds. żeglugi śródlądowej będą dotyczyły najważniejszych decyzji, nadzoru, sfery regulacyjnej oraz powierzenia roli wykonawczej wyspecjalizowanym podmiotom posiadającym odpowiednie zasoby do ich realizacji.

Środki na działanie funduszu pozyskiwane będą m.in. z wpłat Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, które miałoby przekazywać na ten cel 30 proc. wpływów z opłat za usługi wodne (np. z opłat za korzystanie z dróg czy urządzeń wodnych). Wśród potencjalnych źródeł finansowania wymienia się: Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz „Łącząc Europę” (CEF), Europejski Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz środki krajowe – z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, a także z budżetu państwa, samorządów terytorialnych, od inwestorów z zainteresowanych sektorów oraz środki przeznaczone na realizację zadań ujętych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

W dokumencie wspomniano, że funkcjonowanie funduszu bedzie wymagało dokonania zmian prawnych w ustawie Prawo wodne lub ustawie o żegludze.

Ministerstwo zastrzega, że założenia są dokumentem kierunkowym i jego zapisy mogą ulec zmianie w wyniku konsultacji.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelny, specjalista ds. ochrony środowiska

Przypisy

1/ Założenia dotyczące funkcjonowania Funduszu rozwoju dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/4119-zalozenia-funkcjonowania-funduszu-rozwoju-drog-wodnych-o-znaczeniu-transportowym.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kluczowy (formalnie) etap przekopu przez Mierzeję Wiślaną dobiega końca (20 listopada 2018)Podpisano list intencyjny ws. budowy nowych stopni wodnych (20 listopada 2018)Konsultacje projektu harmonogramu prac Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej do 9 grudnia br. (15 listopada 2018)8 podmiotów zgłosiło uwagi ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną (07 listopada 2018)Ruszyły wstępne prace w miejscu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną (08 października 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony