Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.09.2025 25 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Trójmiasto: Organizacje rowerowe krytykują system Roweru Metropolitalnego

   Powrót       07 maja 2018       Planowanie przestrzenne   

Brak możliwości bezpłatnego korzystania przez 15-20 minut z Roweru Metropolitalnego na Pomorzu oraz zbyt drogi abonament – te m.in. rozwiązania krytykuje trójmiejskie środowisko rowerzystów skupione w kampanii Rowerowa Metropolia.

Pomorski Rower Metropolitalny ma zostać uruchomiony za niespełna rok w 14 gminach w regionie Trójmiasta. Za realizację projektu finansowanego m.in. z UE, odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. W przygotowywaniu rozwiązań, które miały obowiązywać przy korzystaniu z jednośladów, pomagali tej organizacji m.in. wielbiciele jednośladów z kampanii Rowerowa Metropolia. W piątek przedstawiciele kampanii zorganizowali konferencję prasową, na której skrytykowali wiele – wprowadzonych ich zdaniem bez konsultacji, zmian w systemie Roweru Metropolitalnego.

Reprezentujący kampanię Roger Jackowski przypomniał na konferencji, że metropolia trójmiejska jest jedynym tak dużym ośrodkiem w Polsce, który nadal czeka na uruchomienie systemu publicznych rowerów. Zaznaczył, że Rower Metropolitalny miał gwarantować „łatwe, wygodne i szybkie” dojazdy rowerem z domu, pracy czy uczelni do miejsc, w których można skorzystać z komunikacji publicznej, w tym Szybkiej Kolei Miejskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dodał, że pokonanie tego „ostatniego kilometra” dzielącego pasażera od przystanku, „jest wieczną bolączką transportu zbiorowego”, a Rower Metropolitalny miał być lekarstwem na tę bolączkę. Jego zdaniem jedną z najbardziej niekorzystnych zmian jest odstąpienie od możliwości bezpłatnego korzystania z publicznego roweru przez 15-20 minut, które to rozwiązanie stosowane jest w większości tego typu systemach.

10 groszy za minutę lub abonament

Zgodnie z ogłoszonymi w ostatnich dniach informacjami, użytkownik Roweru Metropolitalnego za każdą minutę korzystania z pojazdu będzie musiał zapłacić 10 groszy. Alternatywnie może wykupić abonament, którego wysokość ma wynieść około 10 zł miesięcznie lub około 100 zł rocznie. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy.

Zdaniem Jackowskiego zastosowanie takich rozwiązań przeczy idei roweru publicznego, który miał służyć głównie do licznych krótkich dojazdów, bo osoby, które traktują rower jako środek lokomocji na dłuższe dystanse, i tak będą wolały zainwestować we własny pojazd. W opinii Jackowskiego konieczne jest zagwarantowanie możliwości bezpłatnego korzystania z pojazdów przez 15-20 minut oraz obniżenie abonamentu rocznego do poziomu 20-30 zł. Zdaniem Jackowskiego tylko takie rozwiązania sprawią, że cały system, który – jak poinformował, ma kosztować około 60 mln zł, zda egzamin, a rowery będą rzeczywiście wykorzystywane. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)KPEiK zakłada 17,7% OZE w transporcie w 2030 r. Jaką rolę odegrają tu biopaliwa? (18 września 2024)Metrorower na pełnych obrotach. Od 1 sierpnia 31 gmin GZM z 7 tys. rowerów (02 sierpnia 2024)Z dostawczaka na rower elektryczny. Nowa forma dostarczania towarów we Wrocławiu (19 lipca 2024)300 mln zł na rowery elektryczne. NFOŚiGW prowadzi konsultacje nowego programu (04 lipca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony