Prawie 4 tys. rowerów publicznych ma być do dyspozycji podróżnych na terenie 14 pomorskich gmin w ramach Systemu Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Ogłoszono przetarg na dostawcę i operatora Systemu.
Specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Jarosław Maciejewski poinformował, że w poniedziałek ogłoszony został przetarg na wybór dostawcy i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Zaznaczył, że będzie to „najnowocześniejszy a zarazem największy, pod względem obszaru działania, system rowerów miejskich w Polsce”. Będzie on funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.
Co dziesiąty rower z napędem elektrycznym
Przyszły wykonawca ma dostarczyć minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 proc. z napędem wspomaganym elektrycznie. O wyborze wykonawcy w 60 proc. ma decydować cena, w 35 proc. - udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie, a w 5 proc. - dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (3866 sztuk).
Wybrany wykonawca ma zbudować od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System ma być oparty o rowery czwartej generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.
10 zł za miesiąc, 100 zł za rok
Wypożyczenie roweru ma się odbywać za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu ma być m.in. przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Koszt abonamentu rocznego oszacowano na nie więcej niż 100 zł.
Maciejewski poinformował, że rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Poza stacją rower będzie można zostawić za dodatkową opłatą.
Zaznaczył, że „prace nad dokumentacją przetargową, w ramach Dialogu Technicznego, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem operatorów z całej Europy, którzy przedstawili różnego rodzaju rozwiązania dotyczące funkcjonowania roweru miejskiego”. Powiedział, że zainteresowane były firmy m.in. z Danii, Irlandii i Francji. Termin składania ofert upływa 25 kwietnia.
Wybrany wykonawca będzie miał pięć miesięcy od zawarcia umowy na wdrożenie I etapu systemu obejmującego minimum 30 proc. rowerów. Całość projektu uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r. Umowa zostanie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.
Celem budowy Systemu Roweru Metropolitalnego jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiających szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj). Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej na Pomorzu. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Całkowity koszt projektu to ponad 20 mln zł, z tego 17,2 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.