Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Certyfikacja dla miast ISO 37120 – Smart City firmy Arcadis
Szkło grzewcze EGLAS - przejrzystość i komfort cieplny firmy Saint-Gobain

Uczniowie inspirują do inwestowania w lokalną przestrzeń

a+a-    Powrót       25 października 2018       Planowanie przestrzenne   

Młodzi coraz chętniej wpływają na otaczającą przestrzeń i biorą sprawy w swoje ręce, szykując projekty na wysokim poziomie. Jak podkreśla Kinga Walczyńska, dyrektor WSPÓLNIE Fundacji LafargeHolcim, nie zapominają przy tym o środowisku naturalnym.

Kinga Walczyńska
Dyrektor WSPÓLNIE Fundacji LafargeHolcim

Teraz Środowisko: Zwycięzców tegorocznej edycji konkursu "Zakręceni w przestrzeni", wyłoniono spośród 200 zgłoszeń z 52 szkół. Co wyróżniało nagrodzone prace?

Kinga Walczyńska: W tym roku zaobserwowaliśmy duży postęp w jakości przygotowywanych prac, filmów i prezentacji. Bardzo nas cieszy, że dzieci i młodzież przywiązują większą wagę do swoich prac i myślą coraz bardziej kompleksowo o planowaniu otaczającej przestrzeni. Poziom prac był bardzo wysoki, a wybór naprawdę trudny, dlatego też jury postanowiło przyznać dodatkową nagrodę w kategorii klas 4-6.

TŚ: Czy zdarzało się, że dzieci uwzględniały w projektach wątki związane z ochroną środowiska?

KW: Jak najbardziej, dzieci coraz częściej adresują projekty tematom związanym z ochroną środowiska. W pierwszej i drugiej edycji, jeśli taki wątek się pojawił, to duży plus dla szkoły, ale nie było to normą. W tej edycji, w zasadzie każda praca brała pod uwagę aspekty ekologiczne. Jakiego typu są to pomysły? Młodzież zakłada wykorzystanie istniejących przedmiotów np. drewniane palety jako stoliki, szafki bądź donice na kwiaty, nakrętki od butelek jako element dekoracyjny np. żyrandola, zużyte opony jako siedziska lub dekorację, pniaki do siedzenia. Dodatkowo dba o obecność roślin zarówno wewnątrz budynku szkolnego, jak i na zewnątrz. Dotychczas dzięki konkursowi „Zakręceni w przestrzeni” udało się pozytywnie zmienić przestrzeń w 10 szkołach, a w 4 kolejnych zmiany zaraz się rozpoczną dzięki trzeciej edycji.

TŚ: Który pomysł był dla Pani zaskakujący lub przykuł szczególną uwagę?

KW: Na uwagę zasługuje z pewnością myślenie o różnych grupach użytkowników danej przestrzeni, np. młodzież z Lipnicy zaproponowała zagospodarowanie świetlicy wiejskiej, z której korzystają różne osoby. Pomyślała np. o kąciku czytelniczym dla matek z małymi dziećmi, które przychodzą tam w ciągu dnia. To dobry znak, ta troska o potrzeby innych. Widzę, że projekt ma potencjał na wprowadzanie pozytywnej zmiany społecznej w tej małej miejscowości. Młodzież wzięła sprawy w swoje ręce i zgłosiła projekt bez opiekuna – po raz pierwszy mamy taką sytuację. Dzięki jej inicjatywie rozpoczęła się jakakolwiek dyskusja na temat niszczejącej świetlicy. Okazało się, że grant 5 tys. zł to kropla w morzu potrzeb tego miejsca, jednak na fali sukcesu młodzieży, wójt gminy zaplanował wygospodarować w przyszłym roku dodatkowe środki na gruntowną renowację świetlicy.

Bardzo często grant uzyskany w ramach konkursu „Zakręceni w przestrzeni” uruchamia inne środki finansowe na zmianę przestrzeni w bardziej kompleksowy sposób. Cieszę się, że nasz konkurs ma moc sprawczą i mobilizuje społeczność i włodarzy do działania.

Największe jednak wrażenie zrobiła na mnie koncepcja przedstawiona rzez młodzież z Liceum Ogólnokształcącego w Małogoszczu.

TŚ: Na czym polegał ten projekt?

KW: Uczniowie przygotowali projekt „Zielono nam” i zaaranżowali przestrzeń przed wejściem do szkoły. Chcą, żeby miejsce to było wizytówką szkoły, aby było przyjazne dla całej społeczności szkolnej, a także dla najmniejszych przyjaciół człowieka – owadów. Ponadto zamarzyli o wygodnych ławkach, które pozwolą im cieszyć się pięknem natury w wykreowanej przestrzeni. Do współpracy przy projekcie zaprosili dziadka jednej z uczennic, jako konsultanta od hodowli pszczół oraz warunków do życia jakie należy im stworzyć na zielonym skwerku obok szkoły. Oprócz tego film, który nagrali(1), jest po prostu bardzo dobrze zrobiony. Szczególnie doceniamy fakt, że projekt wejścia do szkoły będzie służył uczniom, ale także środowisku.

TŚ: Rzeczywiście młodzież włożyła w projekt dużo pracy…

KW: Zdecydowanie. Innym bardzo ciekawym projektem było zagospodarowanie szatni w Liceum Ogólnokształcącym w Dębicy. Trafnie dostrzeżono potencjał mało popularnego miejsca, jakim jest właśnie szatnia. Okazało się, że może się stać atrakcyjną i użyteczną przestrzenią dla młodzieży. Zespół prawidłowo wygospodarował strefy i przygotował bardzo dobrą prezentację.

Jedna ze szkół zaproponowała dwa osobne projekty, jeden przygotowany przez uczennice, a drugi przez uczniów. Chodziło o kącik relaksu w szkole. Obie prezentacje były dobre. Doszliśmy jednak do wniosku, że dobrze byłoby połączyć obie grupy, i dlatego otrzymali wspólną nagrodę. Ma być to bodźcem do wypracowania wspólnej koncepcji przestrzeni. Oczywiście otrzymają od Fundacji wsparcie w formie warsztatów architektonicznych, aby ten projekt dopracować.

TŚ: Na ile dzieci są angażowane w realizację zaproponowanych w ich projektach rozwiązań?

KW: Młodzi nie tylko projektują, ale również angażują się w realizację pomysłów. Otrzymujemy fotorelacje z przebiegu prac i uczniowie faktycznie biorą aktywny udział np. w malowaniu ścian, budowaniu siedzisk z palet czy przygotowywaniu dekoracji. Podczas warsztatów architektonicznych, które realizujemy dla nagrodzonych zespołów, staramy się inspirować uczestników do stosowania praktycznych rozwiązań, które można wykonać samemu bez dużych nakładów finansowych.

TŚ: Jakie działania poza konkursem prowadzi Fundacja?

KW: Wspólnie – Fundacja LafargeHolcim zajmuje się edukacją w zakresie architektury, kształtowania krajobrazu i estetyki miejsc. Nasze działania adresujemy do różnych grup odbiorców, w tym dzieci i młodzieży, przez Laboratorium Architektury. Są to warsztaty dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych, podczas których dzieci poznają, czym jest architektura i doświadczają jej, projektując swoje wymarzone domy i miasta. Uczą się przy tym pracy, myślenia kreatywnego i konsekwencji w działaniu. Nasze laboratorium odwiedzało dotychczas 16 szkół w całej Polsce, a zainteresowanie projektem jest coraz większe.

Flagowym projektem fundacji jest „Przygarnij przestrzeń”, który łączy młodych architektów z mieszkańcami, którzy podczas wspólnych warsztatów architektoniczno-urbanistycznych pracują pod czujnym okiem mentora. Wspólnie projektują miejsca spotkań i przestrzeń publiczną. Z jednej strony młodzi projektanci-wolontariusze uczą się pracy ze społecznościami lokalnymi oraz adresowania ich potrzeb. Z drugiej, mieszkańcy przekonują się, jak mogą aktywnie wpływać na miejsce, w którym żyją. Dzięki grantom Fundacji projekty są potem realizowane. Dotychczas z sukcesem stworzyliśmy cztery wspólne przestrzenie.

Wg badań CBOS 55 proc. Polaków uważa, że największy wpływ na wygląd miast mają władze lokalne, 11 proc., że architekci, a 6 proc., że lokalne społeczności. Dzięki naszym inicjatywom przełamujemy schemat myślenia większości społeczeństwa, że mają niewielki wpływ na przestrzeń publiczną.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelny, specjalista ds. ochrony środowiska Eco-MiastoTekst powstał we współpracy z projektem Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnianie i wdrażanie wśród polskich gmin dobrych praktyk zrównoważonego rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce.

Przypisy

1/ Link do zwycięskiego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=NM-NjsdV8uk&=&t=4s

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Ochrona środowiska – rozwiązania i perspektywy” odbędzie się w Lublinie (20 marca 2019)Dzieci nie ryby i swój głos mają (18 marca 2019)Dekalog ograniczania używania plastiku dla każdego (04 marca 2019)Białystok: W mieście powstanie pierwszy sad edukacyjny (28 lutego 2019)Słońsk: Ponad 28 mln zł na budowę ośrodka muzealno-edukacyjnego (11 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony