Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Walka z suszą stanie się priorytetem. Co znalazło się w projekcie specustawy antysuszowej?

Od nadrzędności decyzji począwszy, po likwidację obowiązku uzyskiwania pozwoleń na budowę w dodatkowych przypadkach. Ponadto przejęcie nadzoru nad spółkami wodnymi oraz urządzeniami melioracyjnymi przez gminy – to tylko niektóre zapisy projektu.

   Powrót       19 sierpnia 2020       Woda   

W poniedziałek Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przekazało do konsultacji obszerny projekt(1) ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy. Jak zaznaczono w uzasadnieniu projektu, ustawa jest wynikiem prac zespołu międzyresortowego kompleksowo zajmującego się problemem suszy w Polsce oraz wynikiem konsultacji we wszystkich województwach w ramach Programu Stop Suszy, w ramach których wpłynęło około 400 uwag.

Jedna decyzja – wiele pozwoleń

Ustawa przydzieli mocne kompetencje podmiotom realizującym inwestycje w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy. Inwestorem wyszczególnionym w projekcie może być: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Jednostki Samorządu Terytorialnego, parki narodowe (tylko one będą uprawnione do inwestycji na zarządzanym przez siebie terenie chronionym), Lasy Państwowe oraz parter prywatny w ramach PPP (w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym).

Inwestor o pozwolenie na realizację inwestycji „przeciwsuszowej” będzie zgłaszał się do wojewody. Uzyskanie pozytywnej decyzji wojewody będzie równoznaczne z uzyskaniem zarówno decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, jak i pozwolenia na budowę.

Inne decyzje i postępowania budowlane będą zawieszone

Wniosek o wydanie decyzji opatrzony będzie pakietem dokumentów (szczegóły w art. 6 ust. 1 projektu), w tym m.in.: decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodę wodnoprawną (o ile jest wymagana) oraz analizę, która pokazuje powiązania inwestycji z mapami zagrożenia powodziowego, mapami ryzyka powodziowego, planami zarządzania ryzykiem powodziowym i planem przeciwdziałania skutkom suszy (o ile zostały opracowane). Inwestor powinien określić sposób osiągnięcia zasadniczego celu ustawy, czyli: zachowania, tworzenia i odtworzenia systemów retencji wód lub zapobiegania obniżaniu poziomu wód powierzchniowych i podziemnych (art. 3. Ust. 1. Pkt. 1)).

Do czasu wydania decyzji przez wojewodę wstrzymane są inne, będące nawet w toku, decyzje i postępowania (dotyczące danego terenu). Te zmiany dotyczą m.in.: pozwoleń na budowę, na realizację inwestycji drogowej, wydania decyzji o warunkach zabudowy. Zawieszone ma być także uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy czy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „chyba że ustalenia tej uchwały nie stanowią przeszkody w realizacji inwestycji w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy” (art. 8 ust. 4 pkt. 2 projektu). Decyzja ma podlegać natychmiastowemu wykonaniu, a na ewentualne odwołania pozostanie tydzień od jej wydania.

Melioracje i spółki wodne przejdą w zarząd gminy

To tylko część zmian. Gros z nich to nowelizacja innych przepisów. Wśród propozycji jest na przykład rozszerzenie zadań własnych gminy o utrzymanie urządzeń melioracji wodnych (art. 38), a – co tym ważniejsze – nadzór nad spółkami wodnymi.

Zbiorniki wodne o pow. 500 m2 bez pozwoleń na budowę

Inne zmiany dotyczą pozwoleń na budowę. Nie będą one konieczne w kilku dodatkowych przypadkach (art. 40 projektu). Chodzi o budowę zbiorników bezodpływowych (art. 40 projektu) – te, które służą gromadzeniu wód opadowych lub roztopowych, o pojemności do 10 m3; a także rowów będących obiektami budowlanymi. Pozwolenie na budowę nie będzie również potrzebne dla obiektów budowlanych na rowach służących gospodarce wodnej, niebędących urządzeniami melioracji wodnych (jak piętrzenia do 1 m, rurociągi zapewniające przepływ wody w rowie, a nawet zbiorników wodnych na rowach o powierzchni do 500 m2 i głębokości nieprzekraczającej 3 m.

Planujemy kontynuację wątku, tymczasem zachęcamy do wnikliwego zapoznania się z projektem.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Ustawa o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337151/katalog/12709767#12709767

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dobre praktyki dla rzek żwirodennych (16 kwietnia 2024)W Polsce jest 2184 wielkotowarowych ferm drobiu. Co na to środowisko i społeczeństwo? (10 kwietnia 2024)Szwajcaria neutralna, ale nie klimatycznie. Orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (10 kwietnia 2024)W ubiegłym roku rekordowa liczba zrzutów nieoczyszczonych ścieków do wód. Wielka Brytania (28 marca 2024)Kryzys wodny zagraża dobrobytowi i pokojowi na świecie. Raport UNESCO (22 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony