Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
06.08.2025 06 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

W Niemczech ograniczenia dla diesli w gestii władz miejskich

   Powrót       28 lutego 2018       Ryzyko środowiskowe   

27 lutego 2018 roku Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku (najwyższy sąd administracyjny Niemiec) podtrzymał wcześniejsze decyzje sądów niższej instancji, zgodnie z którymi władze lokalne mogły domagać się wprowadzenia restrykcji dla pojazdów z silnikami diesla.

Niemieckie miasta stale notują naruszenia dopuszczalnych przez prawo stężeń tlenków azotu (NOx) - związków w większości pochodzących z emisji spalin samochodowych. Dotrzymania norm żądały organizacje ekologiczne ClientEarth i Deutsche Umwelthilfe (DUH) i w związku z tym wniosły sprawę do sądu. Werdykt sądu federalnego oznacza, że w Niemczech to władze lokalne będą mogły samodzielnie wprowadzać ograniczenia dla ruchu pojazdów z silnikami diesla w centrach miast w celu obniżenia stężeń dwutlenku azotu (NO2).

- Orzeczenie potwierdza, że restrykcje dla diesli są w Niemczech prawnie dopuszczalne. A wprowadzenie ograniczeń ruchu dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów jest najszybszym i najskuteczniejszym sposobem ochrony ludzi przed szkodliwymi zanieczyszczeniami powietrza – podkreśla prawnik ClientEarth Ugo Taddei.

Czy stare diesle z Niemiec trafią do polskich miast?

Jak zauważa radca prawny ClientEarth Agnieszka Warso-Buchanan, jest pewne, że konsekwencje ograniczenia diesli w Niemczech odczuje też Polska. - Mamy nadzieję, że te ograniczenia przyspieszą w Polsce rozwój elektromobilności i zmobilizują samorządy do wprowadzania stref czystego transportu, skutecznie przyczyniających się do poprawy jakości powietrza – zaznacza prawniczka. - Obawiamy się jednak, że szybciej dotkną nas konsekwencje negatywne: a więc zwiększony import wycofywanych z niemieckiego rynku pojazdów z silnikami diesla i tym samym wzrost zanieczyszczenia powietrza w centrach polskich miast – mówi.

W Niemczech jest zarejestrowanych ok. 15 mln pojazdów z silnikami diesla. To właśnie one w największym stopniu odpowiadają za zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu.

Źródło: ClientEarth

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowe opłaty emisyjne dla kierowców? MI z projektem zmian w sprawie dróg płatnych (29 października 2024)Silniki spalinowe i Diesla faworyzowane we flotach firmowych? T&E: 42 mld euro dopłat rocznie (21 października 2024)KPEiK zakłada 17,7% OZE w transporcie w 2030 r. Jaką rolę odegrają tu biopaliwa? (18 września 2024)36% mniej zanieczyszczeń pochodzących z ruchu samochodowego w duńskich miastach. SCT (20 sierpnia 2024)Uchwała o SCT nie za tydzień, a za rok. Kraków (20 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony