
© Montri
Sektor bankowy stoi w obliczu rosnącej presji, aby sprostać szybko zmieniającym się wymaganiom w kwestiach środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (czyli tzw. ESG od angielskich słów environmental, social, governance). Zwiększają się wymagania dotyczące przejrzystości i ujawniania danych związanych z ESG, a inwestorzy wykazują coraz większą kontrolę nad wpływem decyzji inwestycyjnych na klimat i społeczeństwo - zauważono w opracowaniu McKinsey & Company pt. „ESG data governance: A growing imperative for banks(1)”. - Konsumenci również wymagają od banków wyższych standardów ESG — w 2019 r. ok. 14% całkowitych przychodów generowanych przez klientów było kontrolowanych przez konsumentów, na których preferencje bankowe wpływała troska o zrównoważony rozwój – dodano.
Wyzwania i pułapki czekające na liderów IT
Banki czeka dostosowanie systemów informatycznych do systematycznego gromadzenia, agregowania i raportowania szerokiego zakresu danych ESG. W ocenie autorów analizy, wiele instytucji finansowych nie wdrożyło jednak kompleksowego podejścia do integracji danych ESG z istniejącą sprawozdawczością dotyczącą ryzyka, a dążenie do tego celu będzie wymagało znacznych zmian w infrastrukturze IT.
Według analizy McKinsey & Company, nowe aplikacje obejmują nie tylko zarządzanie i przechwytywanie danych ESG, ale także m.in. modele ryzyka klimatycznego, karty wyników ESG, testy warunków skrajnych dotyczących zmian klimatu czy ratingi dostosowane do klimatu. - Dane ESG muszą być wplecione w istniejące procesy, takie jak zatwierdzanie kredytów i podejmowanie decyzji – wskazano. Jak bowiem zaznaczono, inwestowanie we właściwe priorytety od samego początku pozwoli uniknąć długu technicznego(2).
Eksperci przestrzegają liderów IT z sektora bankowego przed trzema pułapkami, które mogą powodować „znaczne opóźnienia i nieefektywność techniczną dla banków”. Są to: funkcjonalne odizolowanie przypadków użycia ESG (strategia ESG w zakresie danych musi być zintegrowana z szerszą strategią ESG i biznesową), pułapki procesowe (należy znaleźć złoty środek i projektować nowe i ulepszone procesy związane z ESG, uwzględniając wymagania obecnych procesów) i powstawanie wspomnianego już długu technicznego.
Mapa drogowa danych ESG: zbilansowane celów krótko i długoterminowych
Banki mogą zacząć od opracowania mapy drogowej danych ESG i technologii, która równoważy taktyczne, krótkoterminowe rozwiązania ze strategiczną, długoterminową wizją. W tym procesie banki powinny rozważyć następujące kroki:
- Zdefiniowanie potencjalnych rozwiązań dla platform ESG
- Osadzenie wymagań ESG w podstawowych procesach bankowych
- Zbudowanie solidnego modelu zarządzania danymi ESG
- Liderzy IT w bankowości muszą szybko zintegrować zarządzanie danymi ESG ze swoimi systemami i procesami informatycznymi, aby nadążyć za otoczeniem regulacyjnym i potrzebami konsumentów. Opracowując mapę drogową, która równoważy cele krótko- i długoterminowe (…) banki mogą wyprzedzić swoich konkurentów i lepiej przygotować się do sprostania rosnącym wymaganiom ESG jutra – konkludują autorzy analizy.

Sekretarz redakcji, geograf
Przypisy
1/ Autorzy analizy to Daniel Heller, Andreas Reiter, Sebastian Schöbl, and Henning Soller. Jej treść dostępna jest tutaj:https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/tech-forward/esg-data-governance-a-growing-imperative-for-banks2/ W dziedzinie oprogramowania dług techniczny to koszt przyszłych przeróbek, które będą wynikały z wyboru prostego, ale jednocześnie ograniczonego rozwiązania zamiast lepszego, które będzie wymagało więcej czasu.