Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.05.2024 09 maja 2024

Opublikowano projekt nowelizacji systemu SENT

   Powrót       26 września 2023       Odpady   

W poniedziałek na stronach RCL opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów ws. towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

Zgodnie z projektem, chodzi o rozszerzenie systemu SENT o 11 rodzajów odpadów, jeżeli masa brutto przesyłki towarów jest równa lub przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa lub przekracza 1000 litrów. Inicjatywa w tej sprawie została zgłoszona przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

System SENT to teleinformatyczny system monitorowania przewozu towarów wrażliwych, utworzony przez Krajową Administrację Skarbową. Dotyczy on np. alkoholu, suszu tytoniowego czy paliwa, a od lutego 2022 r. – przywozu do Polski odpadów. System monitoruje przewóz i obrót towarów, rozpoczynający się i kończący na terytorium Polski oraz poza terytorium kraju.

Po zmianie przepisów należy zgłaszać przewóz substancji, takich jak: odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne, szlamy pochodzące z farb lub lakierów, szlamy wodne zawierające farby lub lakiery, odpady z usuwania farb lub lakierów, zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery, zmywacz farb lub lakierów, odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne czy odpadowe kleje.

Z oceny skutków regulacji (OSR) i uzasadnienia projektu wynika, że nowe rozwiązania mają ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej. - Problem porzucania odpadów (np. pochodzenia chemicznego), zwłaszcza farb, lakierów, rozpuszczalników czy klei związany jest bezpośrednio z występowaniem w gospodarowaniu odpadami różnego rodzaju pośredników (podmiotów zbierających oraz pośredników w obrocie odpadami). Podmioty te nastawione są jedynie na osiągniecie szybkich zysków – oferują wytwórcom odpadów zaniżone ceny za odbiór odpadów, bez faktycznego zagospodarowania odpadów (odpady są porzucane, zakopywane lub spalane) - wskazano.

Dodano, że wprowadzenie nadzoru nad przewozem odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne ze względu na fakt, że koszt zagospodarowania takich odpadów jest wysoki. Ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. - Dodatkowo, porzucenie odpadów generuje koszty związane z uprzątnięciem tych odpadów i ich zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo - podkreślono w OSR projektu.

Nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

Źródło: 

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

UE wzmacnia prawo karne dot. ochrony środowiska (08 maja 2024)Uniknąć ponad mld ton odpadów z tworzyw sztucznych rocznie. Ministerstwo poprawia system kaucyjny (07 maja 2024)Spotkanie dot. regeneracji części samochodowych. GIOŚ i przedstawiciele branży (07 maja 2024)Jest jednolity tekst rozporządzenia ws. przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (06 maja 2024)Segregacja BiR niekoniecznie u źródła i więcej środków dla samorządów. Projekt w RCL (30 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony