© Jean-Jacques Cordier
189 mln euro zasili projekt D'Artagnan dla tzw. platform eksportowych CO2 z portu w Dunkierce (Francja). W ub. tygodniu Komisja Europejska ogłosiła wypłatę środków stanowiących największą w UE sumę przeznaczoną na tego typu inwestycje w transgraniczną infrastrukturę energetyczną. Jak podaje francuski dziennik Actu-Environnement, prowadzony przez Air Liquid France Industrie i grupę Dunkierki LNG, projekt składa się z dwóch komponentów: budowę sieci rur do transportu CO2 wychwytywanego z dwóch zakładów (Lumbres i Ruty k. Dunkierki) oraz terminalu w porcie miasta, który ma przyjmować i przygotować CO2 do wysyłki do miejsc sekwestracji na Morzu Północnym. Podziemny rurociąg sięgnie długości 80 km. Jest przedstawiany jako tańsze i bardziej niezawodne rozwiązanie od innych, a to z powodu skroplenia CO2, umożlwiającego zmniejszenie średnicy rur. Terminal ma natomiast powstać na bazie dawnego terminalu LNG. Zdolność „produkcyjna” projektu oceniana jest na 1,5 mln ton CO2 w 2027 r., a w dalszej perspektywie nawet na 4 mln ton.
Całość inwestycji pochłonie 220 mln euro, a wsparcia udzielono w ramach finansowania projektów wspólnego zainteresowania (ang. PCI – project of common interest). Zainteresowanie wychwytem CO2 rośnie, a technologie w tym zakresie są rozwijane z myślą o unijnym celu neutralności klimatycznej w 2050 r. Ciekawą analizę utworzenia potencjalnego rynku wychwytu CO2 i jego połączenia z rynkiem handlu emisjami (EU ETS), przedstawia najnowszy raport z rynku CO2 autorstwa KOBIZE(1). Na poziomie unijnym trwają też prace nad pierwszymi, na razie dobrowolnymi, ramami certyfikacji wychwytu CO2 (więcej w artykule:
Redaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami wydaje takie raporty co miesiąc:https://www.kobize.pl/uploads/materialy/materialy_do_pobrania/raport_co2/2023/KOBiZE_Analiza_rynku_CO<sub>2</sub>_grudzie%C5%84_2023.pdf