1 stycznia br. województwa przekazały swoje obowiązki nowej instytucji – Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie. Do tej pory jednak wiele kwestii nie zostało do końca uzgodnione, co budzi poważne obawy samorządu województwa małopolskiego w przypadku zagrożenia powodziowego. Właśnie dlatego władze Małopolski zdecydowały się podjąć interwencje u Prezesa Rady Ministrów, w Najwyższej Izbie Kontroli oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie.
W związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów Prawa wodnego, od początku tego roku kwestie m.in. bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przejęło Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. W związku z tym Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (MZMIUW) – do tej pory instytucja województwa małopolskiego – jest w likwidacji. Pomimo tego wiele z istotnych kwestii nie zostało jeszcze uzgodnionych. Wśród najpoważniejszych jest m.in. brak faktycznego przejęcia odpowiedzialności za utrzymanie wszystkich urządzeń ochrony przeciwpowodziowej (m.in. wałów, zbiorników, przepompowni) przez Skarb Państwa czy zaktualizowania najistotniejszych umów – w których ciągle jako strona funkcjonuje likwidowany MZMIUW, a nie Wody Polskie. W efekcie nowa instytucja państwowa nie reguluje wielu zobowiązań, w tym m.in. rachunków za prąd.
Źródło: MAŁOPOLSKA Oficjalny portal województwa małopolskiego
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.