Wypożyczalni aut z napędem alternatywnym (przeważnie elektrycznym) przybywa, a ponieważ korzystanie z nich nie przekracza możliwości finansowych przeciętnego Polaka, cieszą się one rosnącym zainteresowaniem. Tak utrzymuje operator najliczniejszej jak dotąd floty aut o napędzie alternatywnym dostępnej do wypożyczenia dla klientów - Panek Car Sharing obecny w Warszawie, jak również operator wrocławskiej Vozilli. Jak nas poinformowało biuro zajmujące się komunikacją Vozilli, w ciągu dwóch miesięcy od uruchomienia usługi zanotowano ponad 40 tys. wypożyczeń. W nowym roku jej popularność nie spada - liczba wypożyczeń wzrosła dwukrotnie. Po miesiącu od uruchomienia poznański system Easyshare notował 1000 użytkowników aplikacji i ponad 1500 wypożyczeń. Łącznie w Easyshare przejechano w tym czasie 8000 km.
Efektem rozwoju carsharingu będzie na pewno popularyzacja pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu pojazdów indywidualnych o napędzie spalinowym, a więc – ostatecznie – zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.
Poniżej przedstawiamy przykłady i zasady funkcjonowania kilku uruchomionych niedawno w Polsce systemów carsharingu oferujących auta o napędzie alternatywnym.
Vozilla we Wrocławiu
Od kiedy: 4 listopada 2017 r.
Liczba pojazdów w systemie: 190 aut elektrycznych Nissan Leaf, 10 Nissanów e-NV200 (auta dostawcze)
System wypożyczeń: Aby wypożyczyć wóz, trzeba pobrać aplikację na telefon i założyć konto. Telefon służy do wypożyczania auta, jak również do jego otwierania i zamykania (w razie problemów możliwe otwarcie zdalne przez pracownika systemu). Otrzymuje się samochód naładowany (pozwoli pokonać dystans przynajmniej kilkudziesięciu kilometrów), płaci się za czas użytkowania.
Opłaty: 90 gr/minuta (promocyjna cena w marcu), 10 gr/minuta postoju
Koszty związane z ładowaniem i parkowaniem są po stronie operatora.
Przywileje: możliwość korzystania z niektórych pasów ruchu uprzywilejowanego oznaczonych znakami D-12. Ponadto w centrum miasta jest 200 dedykowanych dla Vozilli miejsc parkingowych.
Panek Car Sharing w Warszawie
Od kiedy: kwiecień 2017 r.
Liczba pojazdów w systemie: 300 hybryd Toyota Yaris w wersji premium
System wypożyczeń: Należy pobrać aplikację i się zarejestrować, trzeba także zweryfikować swoje konto poprzez wideo rozmowę lub wizytę w oddziale. Samochody zaparkowane są na terenie miasta i widoczne na mapie w aplikacji mobilnej. Żeby wypożyczyć auto, należy je zarezerwować, odnaleźć (na to użytkownik ma 15 minut) i otworzyć smartfonem. Można je zwrócić w każdym miejscu na terenie miasta, gdzie parkowanie jest dozwolone, a następnie zamknąć smartfonem (wtedy staje się dostępne dla innych użytkowników).
Opłaty: uzależnione od czasu oraz odległości. Oprócz tego opłata rejestracyjna 1 zł, opłata weryfikacyjna 1 zł. Pierwsze trzy minuty bezpłatne. Następnie 50 gr/każda rozpoczęta minuta oraz 65 gr/każdy rozpoczęty kilometr jazdy. Maksymalna dobowa opłata za czas to 120 zł (łączny czas jazdy i postoju „STOP-OVER(1)”). Oddawanie samochodu jest bezpłatne tylko w tzw. Strefie Panek (ostatnio poszerzonej – tak, że mogą z niej korzystać także mieszkańcy podwarszawskich miejscowości). Klienci są informowani za pomocą głosowego komunikatu, czy znajdują się w strefie, czy też nie.
Istnieje też możliwość wynajmu dobowego. Włącza się on automatycznie po 4 h od rozpoczęcia najmu. W ramach stałej opłaty czasowej równej 120 zł (plus koszt przejechanych kilometrów) klient może użytkować samochód przez 24 h.
Przywileje: parkowanie bez opłat w strefie miejskiej
Easyshare w Poznaniu
Od kiedy: styczeń 2018 r.
Liczba pojazdów w systemie: 200 pojazdów hybrydowych Toyota Yaris
System wypożyczeń: Po ściągnięciu aplikacji mobilnej i zarejestrowaniu (potrzeba do tego ważnego od minimum 12 miesięcy prawa jazdy oraz karty płatniczej) użytkownik ma dostęp do samochodów, które znajduje i rezerwuje. Po zarezerwowaniu auta trzeba do niego dotrzeć w ciągu 15 minut. Po zakończeniu wynajmu użytkownik otrzymuje podsumowanie trasy oraz fakturę. Płatność jest pobierana bezpośrednio z jego konta. Nie wolno kończyć wynajmu na płatnych parkingach.
Opłaty: 80 gr/km plus 50 gr/minuta oraz 10 gr/minuta postoju
w marcu, w uruchomionej właśnie promocji to 50 gr/km plus 50 gr za minutę; maksymalnie 50 zł za dobę plus opłata za kilometry (kiedy kwota czasu wynajmu osiągnie 50 zł, czas przestanie być naliczany); minimalna opłata za wynajem to 5 zł; koszty parkowania są po stronie operatora
Przywileje: ponad 100 miejsc parkingowych dedykowanych carsharingowi w strefie płatnego parkowania i poza nią (docelowo zapowiadano 200).
4Mobility w Warszawie
Od kiedy: październik 2017 r.
Liczba pojazdów w systemie: 2 auta BMW i3
System wypożyczeń: Samochody są dostępne dla użytkowników na stacji zlokalizowanej przy biurowcu D48 przy ul. Domaniewskiej.
Opłaty: 75 gr/minuta plus 90 gr/każdy pokonany kilometr
Do końca marca trwa także pilotaż carsharingu Innogy eCar Sharing. W ramach usługi można wypożyczać BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe i Hyundai Ioniq Electric. Żeby się zarejestrować, należy wypełnić formularz i dokonać przelewu w wysokości 1 zł. Płaci się zarówno za czas jazdy (od 60 gr do 1 zł), jak i za przejechane kilometry (od 80 gr do 1 zł).
Od połowy 2018 roku ma zacząć działać w Krakowie system KraCar. Wstępnie będzie w systemie 30 BMW i3, a do końca roku ich liczba wzrośnie do 100. Wypożyczenie będzie kosztować 1 zł za minutę (portal WysokieNapięcie.pl policzył, że przy tej stawce za 10 km zapłacimy około 18 zł).
Ewa SzekalskaDziennikarz