Obniżenie emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska hałasem oraz redukcja kosztów eksploatacji maszyn to korzyści, jakie płyną z modyfikowania tras samolotów w czasie rzeczywistym.
Jak informuje IChF PAN w przesłanej PAP informacji prasowej, zespół złożony z naukowców i inżynierów z Instytutu Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk (IChF PAN) w Warszawie oraz Universidad Cooperativa de Colombia (UCC) opracował program pozwalający w czasie rzeczywistym racjonalnie modyfikować trasy przelotów samolotów pasażerskich. - Zainteresowało nas, czy moglibyśmy użyć naszej wiedzy do zoptymalizowania spalania paliwa w silnikach samolotowych - mówi dr hab. inż. Juan Carlos Colmenares (IChF PAN) .
Z przeprowadzonych symulacji wynika, że trasy proponowane przez oprogramowanie były średnio o ok. 11 km krótsze od typowych, wytyczanych w klasyczny sposób na podstawie planu lotu. Ostatecznie optymalizacja pozwoliła zredukować łączne koszty operacyjne jednej maszyny o 1,16 proc.
Oszczędności mogą sięgać setek tysięcy dolarów
- Zysk na poziomie niewiele większym od procenta nie wygląda na szczególnie wielki. Nasze symulacje pokazują jednak, że nawet w przypadku jednego, za to często eksploatowanego samolotu oszczędności w skali roku mogą sięgać setek tysięcy dolarów - podkreśla dr inż. Ramón Fernando Colmenares-Quintero (UCC).
Polsko-kolumbijskie prace badawcze nad tymi zagadnieniami finansowane są ze środków Universidad Cooperativa de Colombia przy wsparciu kolumbijskiego Instituto Tecnológico Metropolitano.
Źródło: PAP Nauka w Polsce