Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Program rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza przyjęty przez Radę Ministrów

   Powrót       17 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

Rada Ministrów przyjęła 16 czerwca 2020 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.

Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Główne cele programu:

  • Zapewnienie infrastruktury transportowej:
    • Budowa i modernizacja linii kolejowych.
    • Budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwie kluczowych skrzyżowań – w szczególności w celu likwidacji tzw. „wąskich gardeł.”
    • Budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych.
    • Budowa parkingów P&R i węzłów przesiadkowych.
    • Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów.
    • Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
  • Poprawa funkcjonowania transportu zbiorowego:
    • Zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność.
    • Rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
    • Rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym.
    • Rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.
  • Efektywny system zarządzania transportem:
    • Integracja rozkładów jazdy.
    • Integracja systemów taryfowych (autobusy dalekobieżne, podmiejskie, kolej, autobusy miejskie, opłaty za P&R).
    • Inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej.

Przykładowe inwestycje

  • Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej
    • Realizacja: do 2023 r.
    • Koszt: 356 mln zł.
    • Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.
  • Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
    • Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.
    • Wartość zadań: 33 mln zł.
    • Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
    • Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.
    • Wartość zadań: 39 mln zł.
  • Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem
    • Realizacja: do 2023 r.
    • Koszt: 22 mln zł.

Dalsze przykładowe inwestycje planowane do 2030 r.

  • Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.
  • Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.
  • Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.
  • Budowa rond – Zakopane, Szaflary.
  • Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane.
  • Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.
  • Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.
  • Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.
  • Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.
  • Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
  • Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.
  • Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Źródło: MI

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

6,6% zeroemisyjnych autobusów we flotach samorządowych. PARP chce podnieść wynik w Polsce Wschodniej (11 października 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Walka z wykluczeniem transportowym walką z emisjami. Przypadek Krakowa i raport Klubu Ekologicznego (22 września 2023)Klimat to my! Zadbajmy o niego dla przyszłych pokoleń (05 września 2022)Wieluń: Pierwsza umowa z Programu Kolej Plus podpisana (25 sierpnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony