Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Przyszłość dostaw ostatniego kilometra należy do samochodów elektrycznych

   Powrót       13 stycznia 2020       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   

- Sposób dostarczania towarów ma duże znaczenie dla komfortu życia w miastach i środowiska naturalnego, dlatego też z uwagą obserwujemy najnowsze trendy. Proces elektryfikacji dostaw ostatniego kilometra już się rozpoczął, a samochody elektryczne stanowią naszą odpowiedź na zmieniający się świat i zapotrzebowanie – mówi Andrzej Gemra, zastępca dyrektora Renault East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Produktów.

Aż jedna piąta kosztów całego łańcucha dostaw jest związana z dostawami ostatniego kilometra. Dostawy w miastach, obecnie realizowane głównie z wykorzystaniem aut z silnikami spalinowymi, są odpowiedzialne za około 20 proc. natężenia ruchu i 30 proc. emisji gazów cieplarnianych. Nic dziwnego, że kolejne europejskie miasta wprowadzają strefy niskiej emisji ograniczające możliwość wjazdu samochodom produkującym najwięcej zanieczyszczeń. Z ograniczeń tych często zwolnione są jednak pojazdy elektryczne.

Grupa Renault opracowała swoją wizję przyszłości dostaw miejskich ostatniego kilometra, której podstawą są samochody elektryczne. Renault jest europejskim liderem w dziedzinie lekkich elektrycznych pojazdów użytkowych z 46,2 proc. udziału w rynku w 2018 r.

Dostawa przesyłek elektrykiem

Elektryczne pojazdy Renault są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa pocztowe w wielu krajach Europy. Poczta francuska zamówiła w Renault już ponad 9,4 tys. modeli Kangoo Z.E. oraz 50 Masterów Z.E. i jest właścicielem największej elektrycznej floty w Europie. Renault Master Z.E. wybrała również holenderska poczta Post NL, która w 2018 r. dysponowała flotą 30 samochodów, a docelowo chce obsługiwać dostawy w 25 centrach miast do 2025 roku. Elektryczne modele Renault w swojej flocie mają także przedsiębiorstwa pocztowe w Hiszpanii, Norwegii, Portugalii, Słowenii i Szwajcarii.

W 2019 r. Renault zaprezentowało EZ-FLEX - eksperymentalny, elektryczny i inteligentny lekki samochód dostawczy. Jest niezwykle zwrotny oraz charakteryzuje się optymalnym stosunkiem wymiarów zewnętrznych do powierzchni załadunkowej. Dwanaście samochodów Renault EZ-FLEX na dwa lata zostanie udostępnionych różnym przedsiębiorcom, firmom dostawczym, urzędom miejskim i gminnym na terenie Europy. Kierowcy będą mogli przekazywać swoje uwagi i komentarze, zebrane zostaną także dane dotyczące użytkowania pojazdu. Analiza tych informacji pozwoli Renault zaprojektować samochody, które będą optymalnie odpowiadać zmianom w miejskiej logistyce.

A w przyszłości pojazdy autonomiczne

Według Renault w dającej się przewidzieć przyszłości dostawy ostatniego kilometra będą obsługiwane przez pojazdy autonomiczne nadzorowane przez człowieka. Tę wizję prezentuje Renault EZ-PRO – koncepcyjne rozwiązanie opierające się na wykorzystaniu inteligentnych, elektrycznych robotów-podów. Obejmuje ono autonomicznego poda-lidera ze stanowiskiem dla dyspozytora oraz pozbawione kierowców roboty-pody. W zależności od potrzeb mogą one podążać za liderem w konwoju lub poruszać się niezależnie.

Źródło: Renault

Eco-MiastoTekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony