Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME

MK: finał prac nad programem wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych

a+a-    Powrót       22 maja 2020       Transport   

W resorcie klimatu finalizowane są obecnie prace dot. ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa - poinformowało w czwartek Ministerstwo Klimatu.

- W Ministerstwie Klimatu finalizowane są obecnie prace dot. ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, jak i wsparcia dla budowy stacji ładowania - czytamy komunikacie.

Według wiceministra klimatu i pełnomocnika rządu ds. OZE Ireneusza Zyski, od kilku lat na całym świecie można zaobserwować dynamiczny rozwój obszaru związanego z elektromobilnością. - Rozwój elektromobilności to projekt, którego sukces jest uwarunkowany dokonaniem przeobrażeń w wielu sferach. Wymaga on jednak przede wszystkim wykreowania dynamicznego środowiska, w którym poszczególne podmioty będą wzajemnie wspierały swoje działania – powiedział, cytowany w komunikacie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska. Dodał, że Ministerstwo Klimatu podejmuje liczne działania, mające na celu stworzenie warunków i różnego rodzaju zachęt do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru.

- Obecnie, wspólnie z sektorem, dokonujemy ewaluacji działań związanych z elektromobilnością, zarówno w sferze regulacyjnej, jak i w kwestii finansowego wsparcia jej rozwoju – zaznaczył.

Jak podkreślił Zyska, trwająca sytuacja epidemiczna skutkuje pewnymi opóźnieniami, gdyż działania rządu skupione są na zwalczaniu negatywnych wpływów epidemii COVID-19 na gospodarkę. - Jednak liczymy, że planowane wsparcie będzie stanowiło pozytywny impuls dla szeroko rozumianego sektora motoryzacji. Zmiana systemu i zasad wsparcia powinna ułatwić realizacje celów w zakresie elektromobilności – zaznaczył.

Czytaj: Czy wracać do tego, co było? Czyli o transporcie w mieście w obliczu pandemii

Resort przypomniał, że ustawa z dnia 12 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma za zadanie stymulować rozwój elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych w sektorze transportowym w Polsce.

Zdaniem wiceministra ustawa stworzyła podstawy prawne do rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów energią elektryczną lub ich tankowania gazem ziemnym oraz określiła zasady funkcjonowania tego rynku, w tym pozwoliła na określenie wymagań technicznych dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych - czytamy.

Dziesiątka dla elektromobilności

Wiceminister klimatu dodał, że kolejnym działaniem, które planuje resort, jest rozpoczęcie prac nad projektem zmian w tej ustawie, który w dużym stopniu będzie uwzględniać postulaty sektora. - Priorytety, które chcemy zawrzeć w nowelizacji ustawy, zostały przedstawione w marcu przez ministra klimatu Michała Kurtykę, jako „dziesiątka dla elektromobilności" – powiedział.

Jak wyjaśnił planowane zmiany będą obejmować m.in. złagodzenie przepisów dotyczących stref czystego powietrza, wprowadzenie ułatwień w procedurach planowania i projektowania stacji ładowania w budynkach wielorodzinnych, zwolnienie pojazdów niskoemisyjnych z opłat drogowych, ułatwienia w zakresie budowy stacji ładowania oraz wprowadzenie ułatwień dla świadczenia usług w systemie wynajmu krótkoterminowego wynajmu samochodów (usługa współdzielenia, carsharing).

Czytaj: Przestarzałe przepisy hamują rozwój car-sharingu

Dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych mają pochodzić z Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego mają być wypłacane środki, powstał w lipcu 2018 r. Jest on dedykowany niskoemisyjnemu transportowi oraz paliwom alternatywnym. Zasilany jest m.in. z tzw. opłaty emisyjnej doliczanej do benzyn i oleju napędowego. FNT na początku 2020 r. dysponował 320 mln zł, na koniec jego stan ma wynosić 380 mln zł, a wydatki na realizację zadań to 313 mln zł. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Na krakowskie ulice wyjedzie 50 autobusów elektrycznych (27 maja 2020)Raport: w 2025 r. liczba samochodów elektrycznych w Polsce może przekroczyć 280 tys. sztuk (19 maja 2020)Na samorządowych obligacjach zyskać może gospodarka i klimat (12 maja 2020)Łódź: Ogłoszono przetarg na zakup 17 autobusów elektrycznych (06 maja 2020)Polityka transportowa to zagadnienie multidyscyplinarne (05 maja 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony