Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.06.2024 25 czerwca 2024

PPA otwierają się na offshore i samorządy

Wszyscy potrzebują niskoemisyjnej energii. Poziom wiedzy o umowach cPPA oraz kierunki rozwoju kontraktów diagnozuje Szymon Kowalski, prezes RE-Source Poland Hub.

   Powrót       10 czerwca 2024       Energia   
Szymon Kowalski
prezes RE-Soruce HUB Poland

Teraz Środowisko: Komu zielona energia jest najbardziej potrzebna?

Szymon Kowalski: W szczególności przemysłowi, który powoli traci możliwość funkcjonowania bez zielonej energii. Wszelkie regulacje wymuszają konieczność zazieleniania miksu energetycznego i redukcji emisji oraz pokazywania dowodów na to, że dane przedsiębiorstwo ma pozytywny wpływ na środowisko. Najłatwiej to zrobić, kupując zieloną energię. Jednak chęć dbania o kwestie środowiskowe to nie tylko konsekwencja prawnych narzuceń, ale także rosnącej wśród przedsiębiorstw i korporacji świadomości. Dostrzegają już oni potrzebę zmian. Przemysł sam z siebie wymusza zazielenienie miksu energetycznego. Robią to największe firmy – Ikea, Amazon, Microsoft, wymagając nie tylko od siebie, ale i od swoich dostawców, często zlokalizowanych w Polsce. Dostawcy są więc motywowani przez duże korporacje do tego, by również zazieleniać swój miks energetyczny.

TŚ: Czy biznes wie jak znajdować i kontraktować zieloną energię?

SK: Biznes coraz bardziej świadomie poszukuje rozwiązań. Mimo to przed organizacjami takimi jak Re-Source Poland HUB stoi jeszcze wiele wyzwań. Naszym głównym celem jest m.in. szkolenie przedsiębiorców i pokazywanie im sposobów umożliwiających kontraktowanie zielonej energii. Dzięki takim działaniom odbiorcy wiedzą coraz więcej.

TŚ: Odbiorcy wiedzą czym są umowy cPPA(1)?

SK: Niektórzy wiedzą, inni nie. Wprawdzie co roku podpisuje się więcej kontraktów, ale to jeszcze za mało, żeby wiedza o nich była powszechna. Ich sumaryczna liczba nie robi może jeszcze wrażenia, ponieważ oscyluje na poziomie ok. 90 szt. To wrażenie może jednak robić sam wolumen, który rocznie wynosi już kilka milionów MWh. Prowadząc warsztaty, na których mówimy o PPA, widzimy reakcje słuchaczy – te wątki są dla nich trudne, nowe, niespotykane… wydają się wręcz „magiczne”. Ale zmierzamy w dobrym kierunku. Dowodem na to jest m.in. fakt, że skraca się czas negocjacji umów (z ok. roku jeszcze kilka lat temu, do nawet jego połowy). Umowy będą też wystandaryzowane dla mniejszych odbiorców. Do tej pory interesowały się nimi raczej duże przedsiębiorstwa (w końcu corporate jasno kojarzy się z czymś większym, o zasięgu globalnym), a teraz to zainteresowanie będzie schodzić niżej – do małych i średnich przedsiębiorstw. Im jest o wiele trudniej wejść w tę strukturę i ją zrozumieć. Nie mają sztabu ludzi i doradców, radzą sobie sami.

Czytaj też: Rośnie atrakcyjność kontraktów corporate PPA na polskim rynku

TŚ: Czy rynek przedstawia ofertę atrakcyjną dla samorządów? Jakie one mogą mieć korzyści z długoterminowego kontraktowania zielonej energii?

SK: Nie chciałbym rozgraniczać tych korzyści na te, którymi może cieszyć się samorząd i inne, ponieważ posiadanie zielonej energii jest korzyścią samą w sobie. Dodatkowo pozytywem jest niższa cena – odnawialna energia jest tańsza niż czarna, obarczona choćby kosztami uprawnień do emisji CO2. Samorządy zostały dotknięte załamaniem ryku w 2022 i 2023 r., a PPA to sposób na optymalizację kosztową w pełni oparty na rynku, nieregulowany udziałem państwa. Tutaj każdy może „wywalczyć” sobie tańszą energię.

W 2022 r. Rząd zdecydował się podjąć działania z uwagi na ówczesną sytuacją na rynku energii – zniesiono „obligo giełdowe” i zaostrzono kary nakładane na przedsiębiorstwa energetyczne stosujące niedozwolone praktyki (np. manipulację rynkową). Ta interwencja była potrzebna, ponieważ rynek nie był w stanie sam się wyregulować, natomiast – co do zasady – potrafi to robić.

Samorządy są nową kategorią, jeżeli chodzi o umowy cPPA. Póki co nie jest mi znana ani jednego tego typu umowa podpisana z tym rodzajem odbiorcy. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, iż zwyczajnie ich nie znają, a te dodatkowo wymagają wiedzy i zewnętrznego wsparcia. Poza tym samorządy są przyzwyczajone do konkretnego sposobu zakupu energii, należy więc je uelastyczniać, pokazywać inne – często korzystniejsze – opcje i zachęcać do korzystania z ich potencjału. Potrzebujemy także zmian w prawie, ustawa „Prawo zamówień publicznych” w obecnym kształcie zarówno nie zabrania, jak i nie ułatwia podpisywania omawianych kontraktów.

TŚ: Czy samorządy mają wykwalifikowane kadry w obszarze, o którym rozmawiamy?

SK: Samorządy nie są jeszcze w pełni przygotowane do działania. Stąd zauważamy potrzebę pracy wszystkich podmiotów. Samorządy przede wszystkim muszą się niejako „obudzić” i zacząć szukać sposobów na obniżenie kosztów energii, nie licząc przy tym na pomoc państwa. Mniejsze z nich borykają się z ograniczeniami finansowymi, które nie pozwalają im na zasięgnięcie pomocy z zewnątrz. Dlatego też należy kłaść nacisk na przeprowadzanie szkoleń i warsztatów. Dodatkowo końcem maja ukazał się podręcznik przygotowany przez fundację Re-Source Poland HUB, skierowany właśnie do samorządów. Zawiera informacje o tym jak samorządy i jednostki samorządowe powinny zabrać się do kupowania zielonej energii w formule cPPA. Podręcznik(2) tłumaczy w prosty i przystępny sposób czym są umowy cPPA i jak je zastosować w praktyce. Ponadto znalazł się tam również rozdział wskazujący na to, co należałoby w ustawie „Prawo zamówień publicznych” zmienić, aby samorządom łatwiej kontraktowało się umowy cPPA. Proces włączania samorządów będzie trwał latami, one także potrzebują czasu. My będziemy pomagać, przygotowywać materiały pomocnicze, szkolić i tłumaczyć. Jako zielony przemysł możemy to zrobić.

Czytaj też: Ludzie - kluczowe ogniwo transformacji energetycznej

TŚ: PPA otwiera się na offshore. Jak w tym sektorze wygląda popularność tego rodzaju umów, czy widoczne jest pewne „ożywienie”?

Jeśli chodzi o offshore, to póki co nie mamy w Polsce doświadczenia w tym zakresie. Firmy zajmujące się budową farm na morzu dopiero analizują proces optymalizacji sprzedaży energii z przyszłych – jeszcze niewybudowanych – źródeł. Niemniej jednak, według naszej wiedzy, wytwórcy w tych źródłach również rozważają sprzedaż części energii w formule cPPA. Model ten został już przećwiczony w krajach europejskich, gdzie tego typu kontrakty na źródłach offshore są już zawierane.

W kwestii konkurencyjności klimatycznej warto podkreślić, że staje się ona coraz większym wymogiem, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania dużych korporacji. Dzisiaj wymogi ESG w pewien sposób mobilizują przedsiębiorców do zakupu zielonej energii, ponieważ mają obowiązek raportowania swojej emisyjności. Warto jednak zauważyć, że firmy bardzo często starają się robić więcej niż wymagają od nich wymogi ESG. Korporacje chcą być zielone, ponieważ w świadomość zagrożeń związanych ze zmianą klimatu jest na tyle duża, a korporacje mają na tyle szerokie oddziaływanie, że swoim zachowaniem mogą wpływać na poprawę jakości klimatu. Dlatego coraz częściej wytwórcy różnych towarów słyszą, że nie będą mogli sprzedać swoich towarów, jeśli nie zostanie on wytworzony przy wykorzystaniu zielonej energii. Duże firmy w ten sposób oddziałują np. na swoich poddostawców.

Dominika Góra : Koordynatorka redakcji Energetyka wiatrowa w Polsce 2024. Odpowiedź na unijny zwrotTekst jest częścią publikacji „Energetyka wiatrowa w Polsce 2024. Odpowiedź na unijny zwrot”. Kliknij i czytaj online!

Przypisy

1/ Umowy corporate Power Purchase Agreement. Stanowią formę kontraktu zawartego pomiędzy wytwórcą energii elektrycznej a kupującym ją przedsiębiorcą. Mogą zawierać warunki dotyczące nie tylko dostawy, ale także budowy instalacji i związanych z nią kosztów operacyjnych. Ten rodzaj umowy charakteryzuje długoterminowość i gwarancja stabilności.2/ Całość dostępna tutaj:
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/15103-resourcepolandhub-raport-samorzady-2024.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Transfer korzyści poza Europę nie leży we wspólnym interesie (18 czerwca 2024)Agrowoltaika i farmy pływające – przyszłość dla rolnictwa? (13 czerwca 2024)Nowelizacja ustawy o OZE – jakie kluczowe zmiany dla branży wiatrowej? (04 czerwca 2024)W pogoni za straconą energią. Magazyny jednym z rozwiązań redysponowania nierynkowego (31 maja 2024)Rośnie atrakcyjność kontraktów corporate PPA na polskim rynku (28 maja 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony