Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.04.2024 13 kwietnia 2024

Polska ma szansę zostać wiodącym hubem produkcyjnym sektora elektromobilności

   Powrót       08 listopada 2023       Zrównoważony rozwój   

Zgodnie z najnowszymi danymi Eurostatu w latach 2017-2022 handel samochodami elektrycznymi i hybrydowymi w UE odnotował znaczący wzrost. Producenci obecnie rywalizują ze sobą o klienta. Polska branża apeluje o wsparcie rozwoju rodzimego przemysłu, aby dołączyć do europejskiego peletonu.

Jak czytamy w danych Eurostatu, w 2022 r. 42% całkowitej liczby importowanych do Europy samochodów stanowiły samochody elektryczne lub hybrydowe, co oznacza wzrost o 35 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2017. Wyraźna była również zmiana w eksporcie, który w 2022 r. wzrósł o 24 punkty procentowe.

Udział samochodów hybrydowych w imporcie do Europy wzrósł z poziomu 6% w 2018 r., w eksporcie - z 0,4%, do odpowiednio poziomów w 2022 r. - 21% i 13%. Z kolei samochody w pełni elektryczne stanowiły 15% (wzrost o 14 p.p. w porównaniu z 2017 r.) importu samochodów i 9% eksportu (wzrost 8 p.p.), a samochody hybrydowe typu plug-in stanowiły 7% (wzrost o 6 p.p.) importu samochodów i 4% eksportu (wzrost 3 p.p.).

Pod względem wartości w 2022 r. UE wydała łącznie 37 mld euro na import samochodów hybrydowych i elektrycznych z krajów spoza UE, co stanowi wzrost o 27% w porównaniu z 2021 r. (29,1 mld euro). Import samochodów hybrydowych był wart 16,0 mld euro, a następnie samochodów w pełni elektrycznych (12,6 mld euro) i samochodów hybrydowych typu plug-in (8,4 mld euro).

Eksport tych samych pojazdów do krajów spoza UE wyniósł łącznie 59,1 mld euro, co oznacza wzrost o 41% w porównaniu z 2021 r. (42 mld euro). Eksport samochodów hybrydowych innych niż plug-in wyniósł 28,5 mld euro, podczas gdy eksport samochodów w pełni elektrycznych osiągnął 22,4 mld euro, a samochodów hybrydowych plug-in 8,1 mld euro.

Do Europy auta hybrydowe importowane są najczęściej z Wielkiej Brytanii, Japonii i Turcji. Z kolei Europa eksportuje auta głównie do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Przypomnijmy, że Norwegia jest liderem rynku elektromobilności w zakresie wdrażania elektromobilności, gdzie praktycznie już co drugi pojazd sprzedawany to auta nisko- lub zero-emisyjne.

Polski rynek

Według Licznika Elektromobilności na koniec września 2022 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 57 256 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 18 995 sztuk, co stanowi wzrost o 44% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Pod koniec września 2022 r. po polskich drogach jeździło w sumie 54 795 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta odpowiadały za ok. 50% (27 200 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (również ok. 50%) stanowiły hybrydy typu plug-in – 27 595 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2461 szt.

W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 15 765 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 439 160 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 788 szt.

Apel branży w Polsce

Polska może stać się jednym z większych beneficjentów transformacji transportu, przekształcając się w wiodący hub produkcyjny sektora elektromobilności. W „Siódemce dla elektromobilności", czyli w liście otwartym, przedstawiciele polskiej branży zrównoważonego transportu wystosowali apel z zaleceniami dla m.in. decydentów w zakresie wsparcia rodzimego przemysłu. Firmy zadeklarowały pełne zaangażowanie i chęć dialogu w zakresie opracowania strategicznego dokumentu „Mapa zmian w sektorze transportu drogowego w Polsce do 2035 r."

Sygnatariusze apelu wskazali, że obowiązkiem rządzących jest pilna budowa wartości i przewag Polski w gospodarce zeroemisyjnej, w tym wsparcie przemysłu w tak newralgicznych branżach, jak motoryzacja, transport i energetyka. Rozwój nowoczesnych technologii prowadzi do pozytywnych zmian w przestrzeni gospodarczej. Polska jest obecnie liderem w sektorze baterii litowo-jonowych, który odpowiada za 2% rocznej wartości polskiego eksportu. Silnych stron przemysł posiada więcej, m.in. w obszarze produkcji pojazdów, w tym zwłaszcza autobusów elektrycznych, stacji ładowania i podzespołów.

Jednak bez odpowiedniego wsparcia i subsydiowania zielonego przemysłu Polska będzie systematycznie tracić swoją pozycję, nie mówiąc o budowaniu przewag – czytamy.

W liście znalazły się również postulaty bardziej efektywnego kształcenia wykwalifikowanych kadr, niezbędnych dla lokowania kolejnych inwestycji sektora e-mobility, zwiększenia efektywności alokacji środków B+R, a także lepszej koordynacji badań i projektów w tym obszarze pomiędzy biznesem i instytucjami publicznymi.

Przemysł motoryzacyjny to obecnie jeden z filarów polskiej gospodarki. Odpowiada za 8% PKB i 13,5% rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w sektorze wynosi 490 tys. osób, a więc 7,6% wszystkich pracujących w przemyśle.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wspólne badania i inwestycje. UE sięga po surowce krytyczne z Azji Środkowej (08 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych ciężarówek (17 stycznia 2024)Polska potrzebuje kompasu transformacji energetycznej (29 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony