Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.04.2024 27 kwietnia 2024

Emisje z samochodów osobowych w UE maleją. Na drogach coraz więcej elektryków

Europejska Agencja Środowiska opublikowała wstępne dane dotyczące emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych w Europie. Średnie emisje z pojazdów rejestrowanych w 2022 r. kolejny rok z rzędu są mniejsze.

   Powrót       21 czerwca 2023       Zrównoważony rozwój   

Według wstępnych danych opublikowanych przez Europejską Agencję Środowiska (ang. European Environmental Agency, EEA), średnia emisja dwutlenku węgla (CO2) z nowych samochodów osobowych i dostawczych w Europie spadła w 2022 r. To trzeci rok z rzędu, kiedy odnotowano spadek w tym zakresie.

Czytaj też: Emisje z nowych samochodów zarejestrowanych w Europie mniejsze o 12%

Emisje z nowych samochodów osobowych

Z danych wynika, że  ​​średnie  emisje CO2 z nowo rejestrowanych samochodów osobowych w Europie w 2022 r. (zarejestrowano 9,4 mln pojazdów) wyniosły 108,2 g CO2/km. To około 6 g CO2/km mniej niż w 2021 r.

- Głównym motorem tego trendu był stały wzrost udziału rejestracji samochodów elektrycznych, który w 2022 roku wyniósł 23%. W tym 13,4% aut w pełni elektrycznych – wskazuje EEA.

Jak dodano, prawie co czwarty nowy samochód zarejestrowany w Europie w 2022 roku był elektryczny.

Czytaj też: Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje

Emisje z nowych samochodów dostawczych

W przypadku nowo rejestrowanych samochodów dostawczych (zarejestrowano ok. 1 mln pojazdów), średnia emisje CO2 wyniosła 185,3 g CO2/km, czyli o około 8 g CO2/km mniej niż w 2021 r. Także i w tym segmencie widoczny jest wzrost udziału pojazdów elektrycznych. Ich udział wzrósł z 3,5% w 2021 r. do 6,1% w 2022 r.

Dane dla poszczególnych państw UE

Dane te dotyczą całej UE, jak kwestia ta wygląda w poszczególnych państwach? Emisje z nowo rejestrowanych pojazdów osobowych w Niemczech wyniosły niewiele mniej niż unijna średnia – 106,0 g CO2/km. We Francji natomiast było to 103,1 g CO2/km, w Holandii 86,8 g CO2/km, a w Hiszpanii 121,6 g CO2/km. Średnie emisje z nowo rejestrowanych samochodów dostawczych w tych państwach wyniosły natomiast: 195,0 g CO2/km (Niemcy), 190,6 g CO2/km (Francja), 173,8 g CO2/km (Holandia) i 173,5 g CO2/km (Hiszpania).

W Polsce natomiast średnia emisja z nowo rejestrowanych pojazdów osobowych w 2022 r. wyniosła 136,8 g CO2/km, w przypadku samochodów dostawczych było to 195,0 g CO2/km.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony