Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Pomorskie: jest plan zagospodarowania przestrzennego województwa

Kierunki rozwoju przestrzennego określa przyjęty przez radnych Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030. Jego częścią jest Plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia–Sopot 2030.

   Powrót       30 grudnia 2016       Planowanie przestrzenne   

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 wraz ze stanowiącym jego część Planem zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia–Sopot 2030 Sejmik Województwa Pomorskiego przyjął podczas czwartkowej sesji.

W czasie konferencji prasowej w przerwie sesji marszałek województwa Mieczysław Struk podkreślił, że Pomorskie jest pierwszym województwem w kraju, które uchwaliło nowy Plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego. - Plan dla województwa, wraz z obszarem metropolitalnym, wyznacza ramy rozwoju przestrzennego z uwzględnieniem zarówno planowanych inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2020 roku, jak również określa wyzwania po tym roku – tłumaczył. Wyjaśnił, że plan pozwala skoordynować inwestycje ponadlokalne, zarówno w zakresie kolejności ich realizacji, jak i ich efektywności.

Transport i bezpieczeństwo energetyczne

Przyjęty dokument przewiduje realizację m.in. drogi ekspresowej S6, obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta i obwodnicy północnej aglomeracji Trójmiasta. Zakłada stworzenie docelowego systemu obsługi transportu zbiorowego, m.in. w oparciu o istniejące i reaktywowane linie kolejowe np. Pruszcz Gdański-Żukowo, Kartuzy-Sierakowice, Wejherowo-Garczegorze oraz systemu węzłów integracyjnych. Plan przewiduje też kształtowanie węzłów transportowo-logistycznych, w tym rozwoju układu drogowo-kolejowego poprawiającego dostępność do portów morskich, m.in. połączenie portu w Gdyni z obwodnicą zachodnią Trójmiasta.

Jak mówił marszałek, plan przewiduje też tworzenie warunków dla wzrostu bezpieczeństwa energetycznego całego regionu i północnej Polski w związku z możliwością lokalizacji w obszarze metropolitalnym nowych systemowych źródeł energii. - Myślimy tu o rejonie Dolnej Wisły między Tczewem a południową granicą województwa, w Gdańsku Rudnikach oraz energetyki jądrowej, w Żarnowcu lub Lubiatowie-Kopalinie – dodał.

Zahamować rozlewanie

Wiceprezydent Gdańska, Piotr Grzelak zwrócił uwagę, że żadne z miast, z gmin w dzisiejszych czasach nie jest samotną wyspą, są funkcje, które się uzupełniają i te funkcje powinny być harmonizowane i dzięki planowi zagospodarowania obszaru metropolitalnego te funkcje będą w przyszłości harmonizowane.

Jakub Pietruszewski z Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego zwrócił uwagę, że plan wskazuje na konieczność ograniczenia niekontrolowanej suburbanizacji. - Czyli rozlewania się zabudowy wszędzie na podstawie miejscowych planów czy wydawanych decyzji administracyjnych, co powoduje chaos przestrzenny zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych – wyjaśnił. Powiedział, że plan przewiduje ograniczenia dalszej ekspansji zabudowy. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje publiczne rewizji KPO (18 marca 2024)Publiczne konsultacje naboru inwestycji niezbędnych do przeprowadzenia reformy planowania przestrzennego (09 lutego 2024)Jak zbudować silny przemysł wiatrowy w Polsce? 10 kroków do celu (12 stycznia 2024)Ważność wuzetek a plany ogólne. Kolejne wyjaśnienia MRiT nt. reformy planowania (10 stycznia 2024)Niech się kręcą wiatraki (08 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony