Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Posłowie popierają tworzenie stref ograniczonej emisji z transportu

Do laski marszałkowskiej trafił projekt ustawy, dzięki któremu samorządy mogłyby ograniczać na swoim terenie ruch najbardziej emisyjnych pojazdów. Propozycja zawiera szereg wyjątków, np. dla mieszkańców takich stref oraz osób niepełnosprawnych.

   Powrót       20 grudnia 2016       Planowanie przestrzenne   

Przygotowany przez posłów klubu Nowoczesna projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który przewiduje umożliwienie radom miast tworzenia stref ograniczonej lub zakazanej emisji spalin powstałych z ruchu pojazdów, które nie spełniają unijnych norm emisji Euro. Ustawa ma dotyczyć wyłącznie miast powyżej 200 tys. mieszkańców, czyli w praktyce znalazłaby zastosowanie wyłącznie w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białystoku, Gdyni, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu i Toruniu.

Wszystko w rękach samorządów

Kluczowa zmiana polegałaby na dodaniu art. 96b do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nowym przepisem rada miasta mogłaby ustanowić, w drodze uchwały, stałą lub okresową strefę ograniczonego lub zakazanego ruchu pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Uchwała musiałaby obligatoryjnie zawierać wyszczególnione w ustawie elementy, m.in. precyzować zasięg terytorialny strefy, obowiązujące w niej ograniczenia, a także konkretne zakazy. W uchwale możliwe miałoby być także wprowadzenie wyłączeń. Chodzi m.in. o pojazdy należące do mieszkańców strefy, a także pojazdów uprzywilejowanych, komunikacji publicznej, taksówek, pojazdów osób niepełnosprawnych, pojazdów historycznych lub zabytkowych. Takie pojazdy, pomimo niespełniania norm środowiskowych, mogłyby poruszać się więc na terenie strefy zgodnie z prawem.

Jedna zmiana pociąga za sobą następne

Faktyczne funkcjonowanie stref powoduje konieczność zmiany nie tylko ustawowych przepisów prawa. Kwestie związane np. ze znakowaniem pojazdów, w zależności od spełnianych przez nie norm, miałyby być określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu. Utworzenie stref pociągałoby za sobą także konieczność zmiany rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Kluczowe stałoby się bowiem określenie znaków określających początek i koniec strefy. Nowelizacji powinno ulec także rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykroczeń, na podstawie którego strażnicy straży gminnych zostaliby uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie? (28 marca 2022)Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)Trwa konkurs na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd (06 maja 2021)Metropolia zainteresowana nowymi rządowymi dotacjami do zeroemisyjnych autobusów (24 września 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony