Za przyjęciem nowelizacji wraz z szeregiem poprawek głosowało 55 senatorów, przeciw było 27, a 2 wstrzymało się od głosu.
Ustawa przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju ma przede wszystkim na celu wdrożenie unijnych dyrektyw, co powinno było nastąpić do 18 kwietnia tego roku. W propozycji nowych przepisów sprawa in-house wzbudza duże kontrowersje.
Tereny niezamieszkane wyłączone z in-house
Jedna z poprawek Senatu - zaproponowana przez senatora Andrzeja Stanisławka (PiS) - zakłada wyłączenie z in-house odbierania śmieci z terenów niezamieszkanych, takich jak biura, fabryki czy sklepy. Senator podkreślał, że chodzi o możliwość zbierania tych odpadów przez firmy, które do tej pory funkcjonują na rynku.
Zgodnie z senacką poprawką, jeżeli rada gminy postanowi o odbieraniu odpadów od właścicieli nieruchomości niezamieszkanych, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest zobowiązany zorganizować przetarg.
Senatorowie przyjęli również kilkadziesiąt poprawek przygotowanych przez Biuro Legislacyjne Senatu oraz autopoprawki zgłoszone przez resort rozwoju. Jedna z nich wprowadza wymóg publikowania w BIP lub na stronie internetowej szczegółowego ogłoszenia o zamiarze udzielenia zamówienia, a później poinformowania przez zamawiającego o fakcie zawarcia umowy, jej warunkach etc.
Następna wprowadza możliwość skontrolowania prawidłowości udzielenia zamówienia w trybie in-house przez organ nadzorujący zamawiającego. Jeżeli zostaną stwierdzone braki podstaw formalno-prawnych do udzielenia takiego zamówienia, organ nadzorujący będzie mógł nakazać odstąpienie od umowy, a jeśli zamawiający się nie dostosuje, wystąpić o jej unieważnienie.
Ułatwienia dla przedsiębiorców
Nowela wprowadza także obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych, gdy spełnione są kryteria Kodeksu pracy, a także szereg zmian, które mają pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom w dostępie do zamówień, m.in. poprzez uproszczenie i uelastycznienie procedur oraz ułatwienia w udzielaniu zamówień w częściach.
Zmniejszona zostaje także liczba obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia.
W noweli ograniczono również możliwość korzystania z kryterium najniższej ceny. Zamawiający będą mogli zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60 proc., jeżeli przedmiot zamówienia ma ustalone standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia.
Partnerstwo innowacyjne
Nowelizacja wprowadza także nowy tryb udzielania zamówień - partnerstwo innowacyjne - którego celem jest promowanie innowacyjności w systemie zamówień publicznych. Według autorów ustawy, partnerstwo innowacyjne umożliwi zamawianie nieistniejących jeszcze technologii i łączenie w ramach jednej procedury różnych etapów prac B+R, a nawet wdrożeń. Nowela zakłada także elektronizację procesu udzielania zamówień publicznych, która ma być powszechna od kwietnia 2018 r.
Po zgłoszeniu poprawek przez Senat, nowelizacja wróci teraz do Sejmu. (PAP)