
Porozumienie o współpracy w ramach dofinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnego transportu Gepard II podpisali w środę w Katowicach przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wydarzenie było częścią programu pierwszego dnia zorganizowanej przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju dwudniowej konferencji „Kongres Programu dla Śląska” - poświęconej realizacji rządowego Programu dla Śląska. Kierowaną do tego regionu część programu Gepard II włączono do Programu dla Śląska we wrześniu ub. roku.
Jak zaznaczył podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, największym beneficjentem tego przedsięwzięcia będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Swoją część procedury konkursowej dotyczącej realizacji pilotażowego programu, łączącego środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 (program GEPARD II dotyczący transportu niskoemisyjnego), zarząd woj. śląskiego ogłosił w lipcu br.
Nabór ogłoszono w ramach tzw. poddziałania 4.5.1 RPO, z zastosowaniem narzędzia ZIT, które zakłada znaczny udział w wyborze projektów samorządów lokalnych. W woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach (w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne – RIT).
Nabór wniosków w konkursie ZIT w ramach „Programu GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego” trwa od 31 lipca do 31 października br. Planowany obecnie termin rozstrzygnięcia konkursu to maj 2020 r.
Wicedyrektor wydziału rozwoju regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego Stefania Koczar-Sikora uściśliła w środowej rozmowie z PAP, że w ramach ZIT swoje zapotrzebowanie na dofinansowanie kwotą 50 mln zł zgłosiły subregion centralny woj. śląskiego. Subregion południowy ze swojej puli środków RIT wyasygnował pod tym kątem 3 mln zł.
W konkursie ZIT dofinansowany może być „zakup taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego”. Maksymalny poziom dofinansowania to 42,5 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Łączna kwota przeznaczona w konkursie na dotacje to 50 mln zł. Pozostałe 42,5 proc. dofinansowania ma zagwarantować równoległa procedura prowadzona przez NFOŚiGW.
Projekt pod nazwą „Program GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego” został dołączony do Programu dla Śląska we wrześniu ub. roku. (PAP)
