Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.04.2024 18 kwietnia 2024

W Gdańsku już się nie rozpędzisz

   Powrót       22 września 2015       Planowanie przestrzenne   

Gdańsk chce rozszerzyć strefę ograniczonej prędkości, czyli obszar, po którym można się poruszać maksymalnie z prędkością 30 km/h., na 70 proc. powierzchni miasta. Dziś obejmuje on około 50 proc. Gdańska.

Będzie się to wiązało z dalszą reogranizacją ruchu ulicznego – wiele skrzyżowań zostanie przekształconych w równorzędne (znikną znaki pierwszeństwa i podporządkowania), w niektórych miejscach zniknie także sygnalizacja świetlna. Dzięki ograniczeniu prędkości do 30 km/h możliwe będzie także wprowadzenie na wielu ulicach tzw. kontraruchu rowerowego. Polega on na tym, że mimo braku ścieżki rowerowej, cykliści mogą poruszać się tu pod prąd, nie powodując zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Jak mówi Monika Nkome Evini z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, jest to sposób, by skłonić mieszkańców do spokojniejszej i bardziej rozmyślnej jazdy - dużo skuteczniejszy niż tzw. leżący policjanci.

Zapewnia ona, że taka polityka miasta jest dobrze postrzegana przez jego mieszkańców. Wynika to z faktu, że strefa ograniczonej prędkości nie jest jednolitym obszarem obejmującym np. centrum miasta. Ograniczenie obowiązuje w różnych częściach Gdańska, przy czym w dużej mierze są to osiedla mieszkaniowe. Powoduje to wzrost poczucia bezpieczeństwa.

W sierpniu strefę "Tempo 30" wprowadzono także w Katowicach, tyle że w śródmieściu. Celem władz miasta było zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, a także poprawa płynności ruchu samochodowego w centrum miasta.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu? (14 lutego 2022)Gdańskie ulice w stylu slow (04 lutego 2021)Polityka transportowa to zagadnienie multidyscyplinarne (05 maja 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski (02 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony