Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.09.2021 23 września 2021

Polacy wypierają kwestię zmian klimatu? To zależy

Zakończenie II edycji programu Climate Leadership było okazją do rozmów o świadomości ekologicznej i wyzwaniach związanych z edukacją i komunikacją w tym zakresie. Choć poziom wiedzy rośnie, odsetek tzw. denialistów klimatycznych jest wciąż znaczny.

   Powrót       13 września 2021       Zrównoważony rozwój   

Piotr Drygas, doktorant socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, w czasie ww. spotkania w Warszawie, zaprezentował wyniki raportu(1) „Nie nasza wina, nie nasz problem”. Wskazał, że świadomość zmian klimatu nie zawsze stoi w parze z działaniem. W badaniach analizowano wpływ pandemii na postrzeganie zmian klimatu jako zagrożenia i gotowość do podjęcia działań mających na celu zapobieganie im. Ogółem, bardziej gotowi do wyrzeczeń są seniorzy, a młodzi Polacy pozostają w sferze deklaratywnej.

- Odświeżenie emocji towarzyszących lockdownowi oraz konfrontacja z ograniczeniami pandemicznymi zwiększają lukę między skłonnością do uznania zmian klimatycznych za zagrożenie a gotowością wdrożenia ograniczeń związanych z polityką klimatyczną. Może to oznaczać, że doświadczenie pandemii i lockdownu zmniejsza gotowość młodszych Polaków do popierania restrykcji związanych z polityką klimatyczną i zwiększa opór tej grupy wobec zdecydowanych działań Unii Europejskiej i państwa zmierzających w tym kierunku – czytamy w raporcie. Drygas odniósł się też do badań Climate European Foundation z 2020 r., które wskazują, że udział proc. osób negujących zmiany klimatu (tzw. denialistów), w każdej z grup wiekowych przekracza 16 proc. (patrz tabela). Równocześnie, katastrofalne ich skutki dla naszej cywilizacji łatwiej dostrzegają seniorzy (80,3 proc. powyżej 60 r. życia) niż młodzi (51,9 proc. w wieku 25-34).

Czytaj wywiad z prof. Malinowskim: Klimat ma wpływ na całokształt życia i aktywności

Edukacja czy kompetencje klimatyczne?

Kwestia zwiększania świadomości ekologicznej została rozwinięta podczas warsztatów wieńczących II edycję programu Climate Leadership. Uczestnicy wskazywali, że kluczowe jest, by nie unikać trudnych, złożonych tematów, ale je wyjaśniać; działać przekazem twórczym, bez wzbudzania poczucia winy, a także dostosowywać język komunikacji do osób w średnim wieku. Pojawiło się pojęcie „kompetencji klimatycznych”, odróżniające się od „edukacji” brakiem stereotypowego skojarzenia ze szkołą.

W czasie warsztatów szukano też odpowiedzi jak zadbać o wiarygodność w działaniach firm na rzecz klimatu. Wyliczono transparentność działań podmiotów biznesowych, skalę działań, spójność oferty, uwzględnienie szerokiego spektrum czynników (od bioróżnorodności, przez bezpieczeństwo żywnościowe, nowe technologie i innowacje, zrównoważony łańcuch dostaw, zrównoważone finansowanie, efektywność energetyczną i surowcową, raportowanie niefinansowe po GOZ) i komunikowanie o nich – nawet jeśli firma może pochwalić się działaniami jedynie w części z nich.

Firmy pod lupą

Program Climate Leadership w założeniu ma zmotywować przedsiębiorstwa, by przy wsparciu ekspertów z różnych dziedzin, szukały konkretnych rozwiązań, dzięki którym w realny sposób będą mogły ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko. Pod klimatyczną lupę dały się wziąć łącznie 23 podmioty, z czego 13 w II edycji. Prym w klimatycznym przywództwie chciały wieść: BASF Polska, Zakłady Farmaceutyczne "Polpharma" S.A., myhive, BNP Paribas Bank Polska S.A., Ergo Hestia S.A., Netguru, Samsung Electronics Polska, Grupa Danone, McDonald's Polska Sp. Z O.O., Allegro.pl, Bank Ochrony Środowiska S.A., Fabryki Mebli "FORTE" S.A. i Tetra Pak. Po stronie eksperckiej stało niemal 100 naukowców, specjalistów, ale i aktywistów czy dziennikarzy, którzy doradzali firmom w wyborze osiągalnych i mierzalnych kroków w kierunku zmniejszenia oddziaływania ich biznesu na klimat. - W tym roku jako eksperci mieliśmy przyjemność pracować z firmami, których polityka klimatyczna była na różnym poziomie zaawansowania. Jednym pomagaliśmy zdefiniować kwestie istotne z punktu widzenia ich działalności, innym zmierzyć się z bardzo konkretnymi wyzwaniami. Efektem są zobowiązania zmniejszające ich negatywny wpływ na środowisko - konkretne, mierzalne, powiązane ze wskaźnikami ESG komentowała Marta Lesiewska, ekspertka Climate Leadership. Zobowiązania w tegorocznej edycji objęły różnorodne działania, jak: wprowadzenie kompostowalnych, niewymagających zbierania folii rolniczych do ściółkowania, osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej już za rok czy objęcie wszystkich dostawców mleka programem weryfikacji praktyk rolnictwa regeneratywnego do końca 2023 roku.

Jakie efekty? Czas pokaże. Jako patron medialny, będziemy trzymać rękę na pulsie.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, specjalista ds. ochrony środowiska

Przypisy

1/ Z pełną treścią raportu można zapoznać się tutaj:
https://pl.boell.org/sites/default/files/2021-03/nie%20nasza%20wina.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Analiza krajowych planów klimatycznych nie napawa optymizmem (20 września 2021)„Zielone finanse w Polsce 2021” – opublikowano nowy raport (15 września 2021)Kryzys środowiskowy zagraża podstawowym prawom człowieka (15 września 2021)Jaki wpływ na środowisko ma europejski sektor transportu morskiego? Odpowiedź w raporcie EEA (10 września 2021)Miażdżące stanowisko biznesu ws. projektu ustawy ROP. Co o propozycji ministerstwa sądzą producenci? (08 września 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony