Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Kierownik zakładu Eneris Surowce S.A.
Systemy kogeneracyjne na biogaz i gaz ziemny firmy Centrum Elektroniki Stosowanej CES

Czas skończyć z produktami „stworzonymi do wyrzucenia”

a+a-    Powrót       22 maja 2017       Odpady   

Na pewno zauważasz wokół siebie produkty, które psują się za szybko, nie da się ich zreperować, zawierają toksyczne substancje albo nie nadają się do recyklingu... Właśnie nadarza się okazja, żeby to zmienić: nowa kampania Zero Waste Europe o nazwie People's Design Lab daje możliwość wytypowania produktów, które powinny zostać udoskonalone lub po prostu zniknąć z rynku ze względu na ich mało racjonalny pod względem środowiskowym design.

Pierwsza faza kampanii już się rozpoczęła i potrwa do 26 czerwca. W tym czasie internauci mogą wskazać, a następnie głosować na produkty, które uważają za najbardziej „śmieciowe”, a więc niepasujące do idei gospodarki o obiegu zamkniętym. Mają też możliwość zaproponowania swojego rozwiązania problemu (przykład: w wielu miejscach, zamiast zakładać jednorazowe ochraniacze na buty, można po prostu ściągnąć obuwie). Trzy produkty z największą liczbą głosów otrzymają niechlubny tytuł #Designed4Trash, co można tłumaczyć jak „stworzone do wyrzucenia”.

Począwszy od 26 czerwca autorzy kampanii postarają się skłonić rządy krajów i przemysł do zmiany myślenia, zaprezentować im zebrane rozwiązania. Celem będzie też zablokowanie wejścia na rynek produktów wskazanych przez internautów. We wrześniu rozpoczną się w całej Europie warsztaty, których uczestnicy będą mogli wypracować nowe rozwiązania projektowe dla najbardziej „śmieciowych” produktów.

Impulsem do powołania People's Design Lab był fakt, że aż 80 proc. wpływu środowiskowego produktu rozstrzyga się w jego fazie koncepcyjnej i projektowej.

Okazuje się, że kampanie takie jak powyższa mają sens. Przykład: koncern Johnson & Johnson zdecydował o przeprojektowaniu swoich patyczków do uszu (element plastikowy zastępując papierowym) właśnie na skutek publicznej kampanii (The Cotton Bud Project).

Tradycyjne patyczki do uszu mają już zresztą 32 „hejty” na stronie kampanii #Designed4Trash. Nie są jednak rekordzistami - spośród około 40 propozycji produktów na stronie akcji, jak dotąd „wygrywają” jednorazowe torebki i słomki oraz styropianowe opakowania na żywność.

Ewa Szekalska: Dziennikarz, redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Unijny certyfikat dla detergentów bez mikroplastiku (23 czerwca 2017)Czy nowa dyrektywa OZE uwolni rynek odpadowy? (14 czerwca 2017)Rola ubocznych produktów spalania w circular economy (07 czerwca 2017)Kto się boi nowego pakietu GOZ? (19 maja 2017)Zielone Oskary przyznane (10 maja 2017)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony