Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
01.02.2023 01 lutego 2023

Model biznesowy w branży modowej wymaga zmiany

Jakie kryteria powinny spełniać firmy odzieżowe, by wdrażać zasady gospodarki o obiegu zamkniętym i zminimalizować tym samym swój wpływ na środowisko? Zero Waste Europe przedstawia cztery główne kryteria.

   Powrót       18 stycznia 2023       Zrównoważony rozwój   

Obecny model funkcjonowania branży modowej jest jednym z głównych czynników napędzających nadmierną konsumpcję i wyczerpywanie zasobów, a strategia tekstylna UE, choć zmierza we właściwym kierunku, koncentruje się na produktach, a nie na zmianie modelu biznesowego – wskazuje Zero Waste Europe (ZWE) w raporcie(1) „Beyond circular fashion – a new business model for the fashion industry”.

- Obecne dążenie do zwiększenia cyrkularności w branży tekstylnej jest krokiem we właściwym kierunku, ale wciąż niewystarczającym do zmiany obecnych modeli biznesowych. W rezultacie, biorąc pod uwagę dodatkowe zasoby, które są często wymagane do wytworzenia trwałych i wysokiej jakości produktów, wysiłki sektora zmierzające do przejścia na zrównoważoną produkcję mogą paradoksalnie prowadzić do zwiększenia wpływu na środowisko, jeżeli model nadal będzie oparty na nadprodukcji – czytamy. - Nie ma czegoś takiego jak zrównoważony wyrób włókienniczy bez zrównoważonego modelu biznesowego w branży tekstylnej – dodano.

Nadprodukcja w branży modowej: 11 kg ubrań na osobę rocznie

Jak wyjaśniają autorzy raportu, każdego roku w Europie zużywa się prawie 26 kg tekstyliów na mieszkańca, 42% z nich staje się odpadem i jest ostatecznie wyrzucane, co w sumie daje ok. 11 kg ubrań na osobę rocznie. Szacunki wskazują ponadto, że do 2030 r. – mimo spadku tempa wzrostu ludności na świecie - konsumpcja w sektorze wzrośnie o 63% (z 62 mln ton do 102 mln ton).

Czytaj też: Niski ślad węglowy najgorętszym trendem sezonu

Jak dodano, tylko w 2018 r. sektor tekstylny odpowiedzialny był za emisję 2,1 mld ton gazów cieplarnianych, zużycie około 540 bilionów litrów wody i 1600 milionów ton materiałów.

Kryteria zrównoważonej mody

Aby odwrócić obecny trend i utorować drogę modelom biznesowym w pełni zgodnym z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, kluczowa jest zatem zmiana modelu biznesowego z podażowego na popytowy. W raporcie ZWE określono cztery podstawowe kryteria powalające branży na spełnienie celów w tym zakresie.

Obejmują one przede wszystkim projektowanie z myślą o trwałości fizycznej i emocjonalnej. Jak wyjaśniono przemysł modowy powinien projektować odzież, która jest zarówno technicznie zdolna do wytrzymania intensywnego użytkowania i wielu cykli prania (trwałość fizyczna), jak i zdolna do przetrwania trendów, a tym samym nie wychodząca z mody (trwałość emocjonalna), a także nadającą się do recyklingu po zakończeniu fazy użytkowania. Kluczową rolę pełnić ma także produkcja sterowana popytem w celu stopniowego wycofywania niesprzedanych i przecenionych produktów. Według badań od 10% do 60% produkowanych wyrobów nie jest sprzedawana lub jest sprzedawana po obniżonych cenach, a od 20% do 30% produktów trafiających na rynek jest sprzedawane online, a następnie zwracane i rzadko ponownie wystawiane na sprzedaż.

Znaczenie dla branży modowej ma ponadto pełna przejrzystość łańcucha dostaw i identyfikowalność produktu po sprzedaży. Autorzy raportu wskazują, że zrównoważony model biznesowy jest w stanie zagwarantować jakość i uczciwość wszystkich swoich produktów i usług, a można to osiągnąć tylko wtedy, gdy firma wie, skąd pochodzą komponenty i jak zostały wyprodukowane, a także jaki jest los odzieży na dalszych etapach łańcucha dostaw i poza nim. Dodatkowo, niekończące się łańcuchy dostaw rozmywają odpowiedzialność i utrudniają przejrzystość. - Krótsze, bardziej lokalne łańcuchy dostaw pozwalają nam połączyć konsumenta z producentem i pomagają budować emocjonalną więź między jednostką a ubraniem, co pomaga zwalczać obecny sposób myślenia o jednorazowości. Pozwala to również na stworzenie rynków surowców wtórnych, tak aby zawartość pochodząca z recyklingu i zużyte włókna były efektywnie wykorzystywane do produkcji nowych ubrań – czytamy.

Ostatnim elementem, na który zwrócono uwagę, jest natomiast wydłużenie fazy użytkowania produktu po pierwszym posiadaniu. - Firmy, które wspierają tego typu mechanizmy - czy to poprzez własne inicjatywy w zakresie odkupu, zbierania i odsprzedaży, czy też poprzez wspieranie organizacji charytatywnych – umożliwiają wydłużenie użytkowania tekstyliów – wyjaśniono.

Dzięki temu raportowi ustanawiamy wytyczne dla firm, aby stały się naprawdę zrównoważone, kładąc kres nadprodukcji i nadkonsumpcji w celu poszanowania granic planety. Pomoże to zwiększyć skalę zrównoważonych modeli biznesowych, a ZWE zamierza wzmocnić pozycję pionierów w tej dziedzinie – mówi Theresa Morsen, specjalista ds. polityki odpadów w ZWE.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Szczegóły tutaj:
https://zerowasteeurope.eu/library/beyond-circular-fashion-a-new-business-model-for-the-fashion-industry/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Gospodarka o obiegu zamkniętym po krakowsku (06 października 2022)Podziękowanie dla polskich przedsiębiorstw wod-kan za pomoc na rzecz Ukrainy (25 kwietnia 2022)Ukraińskie wodociągi w potrzebie. Lista niezbędnego sprzętu (11 kwietnia 2022)Atakamę co roku zaśmieca 60 tys. ton starych ubrań, które mogą rozkładać się nawet 200 lat (10 lutego 2022)Nowe centra recyklingu potrzebne od zaraz. Przemysł odzieżowy a zielona transformacja (28 stycznia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony