Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Czy hybrydy plug-in wywołają skandal w motoryzacji? Wyniki testów emisji CO2

   Powrót       27 listopada 2020       Planowanie przestrzenne   

Sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (skrót z ang. PHEV) gwałtownie rośnie w Europie, ale testy najnowszych modeli potwierdzają, że emisje dwutlenku węgla są większe, niż twierdzą producenci samochodów - nawet jeśli są uruchamiane z pełnym akumulatorem. Trzy najpopularniejsze modele hybryd plug-in w 2020 r. emitowały podczas testów w świecie rzeczywistym więcej CO2 niż podawali producenci. Analogiczne wyniki wychodziły w przypadku badań starszych modeli w przeszłości(1). Organizacja Transport & Environment (T&E), która zleciła testy, domaga się, żeby rządy zakończyły dotowanie zakupów i ulgi podatkowe dla hybryd plug-in. Zdaniem organizacji ta sytuacja może skończyć się kolejnym, po dieslegate, skandalem w branży motoryzacyjnej.

Czytaj: Elektromobilność w Polsce. Stan gry

Na pustej baterii emisje kilka razy większe niż podawane przez producentów

BMW X5, Volvo XC60 i Mitsubishi Outlander emitowały o 28-89 proc. więcej CO2 niż podają producenci, podczas testów przeprowadzonych przez Emissions Analytics, na w pełni naładowanym akumulatorze, w optymalnych warunkach jazdy. Na pustej baterii samochody emitowały od trzech do ośmiu razy powyżej wartości podawanych przez producentów. Podczas jazdy w trybie ładowania akumulatora, który może stać się bardziej powszechny, ponieważ kierowcy będą doładowywać akumulator przed użyciem trybu elektrycznego w strefach niskiej emisji, pojazdy PHEV emitują od 3 do 12 razy więcej.

Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych skomentował, że „hybrydy typu plug-in to fałszywe samochody elektryczne, wyprodukowane po to, aby producenci samochodów mogli nadal sprzedawać swoje silniki spalinowe. Testy T&E pokazują, że nawet w optymalnych warunkach, przy w pełni naładowanym akumulatorze, samochody emitują więcej znieczyszczeń niż deklarowano”.

Obecnie sprzedawane PHEV nie nadają się do długich podróży

T&E szacuje, że po rozładowaniu akumulatora trzy testowane hybrydy plug-in mogą przejechać tylko 11-23 km w trybie spalinowym, po czym przekraczają deklarowane poziomy emisji CO2 na km. Jest to sprzeczne z wprowadzającą w błąd narracją producentów samochodów, że obecnie sprzedawane pojazdy typu PHEV nadają się do długich podróży. W rzeczywistości, jeśli chcemy utrzymać niskie emisje w czasie jazdy, należałoby takie samochody ładować znacznie częściej niż samochody elektryczne na baterie, które na jednym ładowaniu pokonują około 300 km.

Czytaj: [Wywiad] „Afera Volkswagena to tylko wierzchołek góry lodowej”

Podczas gdy producenci samochodów obwiniają klientów za nadmierne używanie silnika, obecnie sprzedawanym modelom PHEV często brakuje niezbędnej mocy, zasięgu lub prędkości ładowania. Na przykład dwa z trzech testowanych samochodów, BMW X5 i Volvo XC60, w ogóle nie mają funkcji szybkiego ładowania. Według instrukcji obsługi Outlander silnik może się uruchomić, jeśli akumulator jest za gorący lub za zimny, w przypadku, kiedy zastosuje się szybkie przyspieszenie lub jeśli działa klimatyzacja.

- Powinniśmy w Polsce jak najszybciej zrezygnować z 50 proc. ulgi w podatku akcyzowym, którą obecnie otrzymują wszystkie samochody hybrydowe. W dzisiejszych czasach, kiedy samochody elektryczne są powszechnie dostępne i stają się coraz tańsze, nie ma uzasadnienia dla subsydiowania samochodów z silnikami spalinowymi – konkluduje Rafał Bajczuk.

Czytaj: Czy elektromobilność wrzuci wyższy bieg? Jest nowy projekt

Wkrótce przegląd celów redukcji emisji z samochodów

Sprzedaż hybryd typu plug-in ułatwia producentom samochodów spełnienie unijnych norm emisji CO2, ponieważ pojazdy PHEV są dodatkowo punktowane. Według T&E Unia Europejska powinna zakończyć to osłabianie regulacji w przyszłym roku, podczas przeglądów celów redukcji emisji z samochodów na 2025 i 2030 rok.

Źródło: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Przypisy

1/ ICCT przeanalizowała bazy danych do 2019 r. i stwierdziła, że rzeczywiste emisje CO2 z hybryd typu plug-in były zazwyczaj dwa do czterech razy większe niż pomiary podane w oficjalnym procesie zatwierdzania.
Analiza T&E europejskich badań emisji CO2 z pojazdów PHEV podczas jazdy po drogach przez właścicieli w latach 2016-2018 wykazała, że emisje były średnio ponad dwa i pół razy większe od oficjalnych wartości testowych.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)29,8% OZE w końcowym zużyciu energii brutto w 2030 r. Omawiamy projekt aktualizacji KPEiK (06 marca 2024)Pompy ciepła wyborem koniecznym w drodze do niezależności energetycznej domu i firmy (21 lutego 2024)Trzy razy drożej za parkowanie SUV-em. Paryż prekursorem wśród europejskich stolic (06 lutego 2024)Po Polsce jeździ blisko 100 tys. samochodów z napędem elektrycznym (15 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony