Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
28.01.2021 28 stycznia 2021

Innowacyjne badania emisji spalin w Krakowie. Kto najbardziej zanieczyszcza powietrze?

Kraków jako pierwszy w Europie Centralnej wykonał badania emisji spalin metodą teledetekcji, stosowaną wcześniej przez Londyn i Paryż. Wyniki krakowskich badań są jednoznaczne: to autobusy prywatne najbardziej zanieczyszczają powietrze.

   Powrót       08 stycznia 2020       Powietrze i klimat   

Teledetekcja (ang. remote sensing) to badania wykonywane z pewnej odległości z wykorzystaniem odpowiednich czujników. W przypadku badań spalin samochodowych w Krakowie urządzenie pomiarowe analizowało ich skład pod względem zawartości takich substancji szkodliwych, jak tlenki azotu, tlenki węgla, węglowodory czy cząsteczki stałe zawieszone w powietrzu (PM). - Jest to metoda umożliwiająca masowe badanie emisji spalin bez konieczności zatrzymywania samochodów – podkreśla dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek.

Badania zrealizowano w czerwcu 2019 r., gdy podczas 16 dni prowadzenia analizy sensor dokonał ponad 103 tys. ważnych pomiarów. Eksperyment był prowadzony w dwóch miejscach: Al. Trzech Wieszczów i ul. Księcia Józefa. Wszystkie informacje dotyczące tego przedsięwzięcia można znaleźć na stronie Urzędu Miasta Krakowa(1).

Dwie strony komunikacji zbiorowej

Jeśli chodzi o pojazdy z silnikami diesla, największe emisje powstawały w tych samochodach, które spełniają normy niższe niż EURO6, zaś w silnikach benzynowych niższe niż EURO4. Co ciekawe, samochody osobowe diesla przyczyniają się aż trzykrotnie bardziej, do emisji tlenków azotu do atmosfery w porównaniu z benzynowymi. Jednakże największe przekroczenia norm dla jakichkolwiek gazów występowały w przypadku autobusów prywatnych, za to miejskie pojazdy komunikacji publicznej mogą się pochwalić najmniejszą emisją szkodliwych substancji. Z dokładnymi wynikami można zapoznać się tutaj.

I co dalej?

Władze Krakowa doskonale zdają sobie sprawę ze skali problemu zanieczyszczenia powietrza w regionie. - Niewątpliwie transport spoza Krakowa jest obecnie głównym nosicielem zanieczyszczeń komunikacyjnych w naszym mieście. Będziemy współpracować z samorządem wojewódzkim i organami władz państwowych, by zmienić prawo w tym zakresie – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Władze miasta wraz z Krakowskim Alarmem Smogowym planują apel do rządu, aby opracować program, w którym zostaną uregulowane normy emisji dla prywatnych przewoźników autobusowych.

Na portalu Miasta Krakowa czytamy, że pomiary emisji spalin w formie zdalnej mogą w znaczący sposób wpłynąć na poprawę jakości powietrza. Pieniądze pochodzące z mandatów wystawionych kierowcom jeżdżącym pojazdami niespełniającymi norm mogą stanowić część budżetu na programy wspierające działania na rzecz czystszego powietrza.

Gabriela Muras: Praktykant w redakcji Teraz Środowisko Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Wiadomość na Portalu Urzędu Miasta Krakowa
https://www.krakow.pl/aktualnosci/235796,1926,komunikat,znamy_wyniki_innowacyjnych_badan_spalin.html?_ga=2.208194770.1145192799.1578383906-1686355262.1576747377

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Powietrze w Katmandu najbardziej zanieczyszczone na świecie (07 stycznia 2021)NIK: Zabójczy smog z samochodowych spalin (07 grudnia 2020)Mniejszy ruch na ulicach, ale smog nie znika (31 marca 2020)120 mln zł kary za aferę dieselgate. UOKiK zakończył postępowanie przeciwko koncernowi Volkswagen (16 stycznia 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony