Naukowcy alarmują, że coraz dalej posunięte zmiany klimatyczne nie pozostawiają już czasu na plany i budowanie strategii, lecz wymuszają konkretne działania. Działania, które mogą być podejmowane na różnych płaszczyznach, poczynając od polityki klimatycznej poszczególnych państw, przez zobowiązania środowiskowe firm, aż po indywidualne zaangażowanie jednostek.
Edukacja ekologiczna i budowanie świadomości problemów związanych ze zmianami klimatu w społeczeństwie jest w tym kontekście niezwykle istotne. Dziś ukazała się publikacja pt. „Zielona Rewolucja”, stworzona przez Medical Media Solutions przy udziale patronów medialnych i merytorycznym wsparciu ekspertów. Została ona oparta o dwa główne filary merytoryczne: „Odpowiedzialność biznesowa” i „Środowisko nasza wspólna sprawa”.
Odpowiedzialność biznesowa
- Bez wątpienia wzrasta świadomość biznesu w zakresie oddziaływania na środowisko naturalne. (…) Biznes musi mieć więc własną odpowiedź na wyzwania społeczne i środowiskowe – komentuje w artykule wprowadzającym Agnieszka Siarkiewicz z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Idąc dalej za tym ważnym głosem dotyczącym przejrzystości i współpracy, w publikacji przytoczone zostają przykłady partnerów biznesowych, którzy podjęli aktywne działania związane ze środowiskową odpowiedzialnością biznesową. Projekt jest również odpowiedzią na pytania kierowanie do producentów np. na temat znaku Fairtrade - co kryje się za jego ideą i dlaczego jest tak ważny dla konsumentów. Poza tym podkreśla się wagę odpowiedzialnego zarządzania ekspozytorami produktów w sieci sprzedaży i pozyskiwania certyfikatów, jak np. „ekoPOSytywni”. W publikacji znajdują się ponadto odpowiedzi na pytania o to, czym jest „innowacyjny recykling” oraz jakie jest stanowisko firm wobec problemu zanieczyszczenia środowiska mikroplastikiem?
Środowisko nasza wspólna sprawa
- Poszerzajmy zatem swą eko-wiedzę i działajmy dla planety – pamiętając, że każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku! – zachęca w publikacji Bartłomiej Kozek z Centrum UNEP/GRID- Warszawa. Temat naszej indywidualnej odpowiedzialności wspiera też wiele innych merytorycznych głosów: Kasia Wągrowska(1) (blog ograniczamsie.com) oraz Julia Wizowska (nanowosmieci.pl) stworzyły świąteczny eko-przewodnik. Dodatkowo Mariusz Kałamaga, polski artysta kabaretowy, prezenter radiowy i telewizyjny – inspiruje swoją własną postawą. Jaką ma motywację? Przyszłość, jaka czeka następne pokolenia. A następne pokolenia już są obciążone zaciąganym przez nas obecnie długiem ekologicznym. Co może zrobić biznes, aby zmniejszyć obciążenie dla środowiska? Czy np. rezygnacja z plastikowych sztućców w skali dużej firmy przyniesie efekt?
Odpowiedzi na postawione pytania oraz inspiracje do podejmowania działań w publikacji. Ukazała się ona dziś, 14 grudnia, w Gazecie Wyborczej. Zapraszamy także do lektury online.
Źródło: Medical Media Solutions
Przypisy
1/ Wywiad z Katarzyną Wągrowską o tym, czy życie bez odpadów jest możliwe?https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/zycie-bez-odpadow-czy-jest-mozliwe-3764.html