Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
06.06.2023 06 czerwca 2023

Kawa w kawiarni we własnym kubku? Tak, to w pełni legalne!

Konsument ma prawo korzystać z własnego naczynia wielokrotnego użytku przy zakupie napojów na terenie punktów gastronomicznych – stwierdzają resorty zdrowia oraz środowiska. Przedsiębiorcy nie powinni obawiać się kontroli Sanepidu z tego tytułu.

   Powrót       06 maja 2019       Odpady   

Grupa posłów(1) zgłosiła interpelację w sprawie norm sanitarnych w kontekście redukcji zużycia plastiku. Konkretnie jak wygląda sytuacja prawna w kwestii korzystania przez klienta z własnego naczynia wielokrotnego użytku przy zakupie napojów na terenie punktów gastronomicznych.

Argumentacja posłów

Posłowie wskazali, że sytuacja nie jest jasna, ponieważ część sprzedawców popiera inicjatywę i nawet oferuje zniżki na zakup napoju przy użyciu własnego naczynia. Pozostali zaś, powołując się na normy sanitarne, odmawiają nalewania napojów bezpośrednio do naczynia kupującego. - Często rodzi to absurdalną sytuację, w której sprzedawca np. zaparza kawę do kubka plastikowego, po czym już poza bezpośrednim miejscem przygotowania przelewa napój do naczynia klienta. Zdecydowanie stoi to w sprzeczności z ideą redukcji zużycia plastiku, co jest niezrozumiałe także w kontekście najnowszych regulacji unijnych w tym zakresie – czytamy w interpelacji nr 30643.

W związku z powyższym, posłowie zapytali o następujące kwestie:

Czy sprzedawcy prawidłowo interpretują normy sanitarne, odmawiając przygotowania napoju bezpośrednio do własnego naczynia klienta? Oraz czy racjonalne byłoby doprecyzowanie lub zmiana przepisów w powyższym zakresie tak, aby z uwagi na dbałość o środowisko naturalne nie było przeszkód prawnych ku korzystaniu przez klientów z własnych naczyń wielokrotnego użytku, jeśli wyrażają oni taką wolę?

Resort Środowiska na tak

Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, w odpowiedzi na interpelację wyraźnie wskazał, że przepisy z zakresu ochrony środowiska nie wprowadzają zakazu korzystania przez klientów np. kawiarni z własnych opakowań wielokrotnego użytku. - W mojej ocenie korzystanie przez klientów z własnych opakowań wielokrotnego użytku jest pożądane, ponieważ bezpośrednio wpływa na zmniejszenie wytwarzania odpadów i poprawę stanu środowiska – czytamy w odpowiedzi Mazurka.

Ministerstwo Zdrowia doprecyzowuje

Z kolei Zbigniew Król, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, wskazał, że kwestie związane z produkcją i obrotem żywnością są regulowane tzw. przepisami prawa żywnościowego, w tym m.in. ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia ( nie znajdziemy tam jednak zapisów dotyczących szczegółów obsługi klientów w lokalach gastronomicznych, w tym w zakresie wydawania na życzenie napojów we własne naczynia klientów). Dodatkowo przedsiębiorców obowiązują wymagania higieniczne zgodnie z systemem HACAP(2).

To, czego ustawa nie reguluje, należy interpretować zdroworozsądkowo. Zatem każdy zakład spożywczy (w tym również lokal gastronomiczny) powinien mieć opracowane stosowne procedury i instrukcje wewnętrzne określające sposób postępowania z żywnością, mając na względzie wyeliminowanie możliwości zanieczyszczenia surowców, półproduktów oraz produktów gotowych. W związku z powyższym możliwość wydawania napoju na życzenie w naczynie klienta zależy od przedsiębiorcy i jest uwarunkowana uwzględnieniem tej formy dystrybucji w instrukcjach/procedurach wewnętrznych, gdyż to przedsiębiorca odpowiada za bezpieczeństwo żywności – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Zdrowia.

Obawy związane z kontrolą Sanepidu

Odmowa przedsiębiorców może wynikać z obawy przed kontrolami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (zwyczajowa nazwa Sanepid) i prowadzenia ewentualnego postępowania epidemiologicznego mającego na celu wyjaśnienie przyczyn zatrucia. Ministerstwo Zdrowia podkreśla jednak, że w momencie nalania napoju do naczynia wielokrotnego użytku klienta zasadniczo kończy się odpowiedzialność przedsiębiorcy za bezpieczeństwo żywności, ponieważ stan higieniczny naczynia klienta pozostaje poza kontrolą przedsiębiorcy. Dodatkowo w takiej sytuacji przedsiębiorca nie ma możliwości sprawdzenia, czy pojemnik konsumenta spełnia wymagania określone dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.

Przedsiębiorcy dostali już zielony sygnał, teraz mogą iść krok dalej

- Odpowiedź na interpelację nie jest odkrywcza ani rewolucyjna, ale cieszę się, że jasno wskazuje na to, iż używanie przez konsumentów ich własnych opakowań w punktach sprzedaży żywności jest dozwolone (jak odpowiada Ministerstwo Zdrowia), a nawet pożądane (jak twierdzi Ministerstwo Środowiska) – komentuje Piotr Barczak, specjalista ds. polityk odpadowych w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska oraz współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste. – Większość sprzedawców już jest oswojonych z taką metodą zakupów, mimo to nadal zdarzają się tacy, którzy odmawiają podawania jedzenia lub napojów w opakowaniach własnych klientów, powołując się na błędną interpretację przepisów. Odpowiedź Ministerstwa Zdrowia jest skierowania do nich i jasno pokazuje, że od strony Sanepidu takiego zakazu nie ma – dodaje.

Piotr Barczak uważa, że stanowiska obu ministerstw są bardzo ważne, ponieważ otwierają drogę przedsiębiorcom do sprzedaży w stylu "zero waste". – EEB i Zero Waste zachęcają do pójścia o krok dalej, mianowicie do przyznawania rabatów dla klientów przynoszących własne opakowanie, co przyniesie korzyści obu stronom, a nawet i trzeciej: środowisku, oraz przyspieszy proces transformacji do społeczeństwa „zero waste” – podsumowuje Barczak.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Przypisy

1/ Jarosław Urbaniak, Rafał Grupiński, Bożena Szydłowska, Grzegorz Raniewicz, Janusz Cichoń, Maria Małgorzata Janyska, Tadeusz Aziewicz, Tomasz Piotr Nowak2/ Podmioty działające na rynku spożywczym obowiązek przestrzegania wymagań higienicznych określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Art. 5 ww. rozporządzenia nakłada na przedsiębiorców obowiązek opracowania, wykonania i utrzymywania procedur zgodnych z zasadami systemu HACCP – dostosowanych do zakresu prowadzonej działalności.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Rada Ministrów przyjęła ustawę wdrażającą system kaucyjny (06 czerwca 2023)Traktat plastikowy ONZ coraz bliżej (05 czerwca 2023)Zmniejszajmy nasze oddziaływanie na środowisko (05 czerwca 2023)Czy era jednorazowego plastiku się skończy? Butelkomaty mogą pomóc (31 maja 2023)Raport Reloop. Wpływ systemów kaucyjnych na sprzedaż napojów (29 maja 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony