Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
21.09.2023 21 września 2023

Redukcja emisji w sektorze transportu. KE zaproponowała nowe normy dla samochodów ciężarowych

Nowe normy emisji miałyby wprowadzać coraz surowsze wymagania dla samochodów ciężarowych, tak by od 2040 r. średnia emisja CO2 została obniżona o 90%. KE proponuje również, by od 2030 r. wszystkie autobusy miejskie były bezemisyjne. Co na to branża?

   Powrót       15 lutego 2023       Ryzyko środowiskowe   

Komisja Europejska zaproponowała nowe cele(1) w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich od 2030 r. i w latach kolejnych. Przedstawiony wniosek zakłada stopniowe wprowadzanie coraz to surowszych norm emisji, a także wymóg, by nowe autobusy miejskie były bezemisyjne. Oczekuje się, że dzięki nowym standardom popyt na paliwa kopalne, głównie produkty ropopochodne takie jak olej napędowy, spadnie o około 2 mld baryłek ropy w latach 2031-2050.

- Cele te przyczynią się do zmniejszenia emisji CO2 w sektorze transportu - samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne są odpowiedzialne za ponad 6% całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego. Te zaostrzone normy emisji zagwarantują, że ten segment sektora transportu drogowego przyczyni się do przejścia na mobilność o zerowej emisji oraz do realizacji unijnych celów w zakresie klimatu i zerowego zanieczyszczenia – wyjaśniono w komunikacie KE.

Czytaj też: Rosnące zapotrzebowanie na transport w Europie zwiększa emisje z pojazdów ciężkich

Redukcja emisji o 45%, 65% i 90%

Propozycja KE zakłada, że - w porównaniu z 2019 r. - średni poziom emisji z nowych pojazdów ciężarowych miałby zostać obniżony o 45% od 2030 r., o 65% od 2035 r. oraz o 90% od 2040 r.

Dodatkowo Komisja proponuje, aby od 2030 r. wszystkie nowe autobusy miejskie były bezemisyjne.

Propozycja obejmuje samochody ciężarowe (powyżej 5 ton), autobusy miejskie i dalekobieżne (powyżej 7,5 tony) oraz przyczepy (pojazd bez napędu ciągnięty przez pojazd silnikowy). Stanowi to – jak wskazuje KE - istotne rozszerzenie zakresu obecnie obowiązującego rozporządzenia określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich. Z obowiązku redukcji emisji miałyby zostać zwolnione małe pojazdy ciężkie, a także pojazdy wykorzystywane do celów górniczych, leśnych i rolniczych oraz pojazdy zaprojektowane i skonstruowane do użytku przez siły zbrojne, ochronę ludności, straż pożarną i służby odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego lub pilną pomoc medyczną, a także pojazdy zawodowe, takie jak np. śmieciarki.

Branża motoryzacyjna zaniepokojona

Ostateczny kształt propozycji może ulec zmianom – zanim przepisy wejdą w życie swoje stanowisko ws. propozycji przedstawi Rada i Parlament UE. Już dziś jednak propozycja KE wzbudziła obawy wśród przedstawicieli branży motoryzacyjnej.

- Biorąc pod uwagę, że obecnie prawie całkowicie brakuje stacji ładowania dostosowanych do specyficznych potrzeb samochodów ciężarowych, stojące przed nami wyzwanie jest ogromne — powiedziała dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) Sigrid de Vries. - Obawiamy się, że tylko producenci pojazdów zostaną ukarani wysokimi karami, jeśli inne zainteresowane strony nie spełnią swojej roli w zakresie wyznaczonych celów – zwłaszcza biorąc pod uwagę niski poziom ambicji, jaki wykazują państwa członkowskie w sprawie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) – dodała.

Jak podkreśla ACEA, redukcja emisji CO2 o 45% do 2030 r. oznacza, że ​​po drogach musiałoby jeździć ponad 400 tys. bezemisyjnych ciężarówek i co najmniej 100 tys. nowych bezemisyjnych ciężarówek musiałoby być rejestrowanych rocznie. Wymagałoby to uruchomienia ponad 50 tys. publicznie dostępnych ładowarek odpowiednich dla samochodów ciężarowych w ciągu zaledwie siedmiu lat, z czego około 35 tys. ładowarek o wysokiej wydajności, oraz około 700 dodatkowych stacji tankowania wodoru.

- Ostatecznie technologia pojazdów — niezależnie od tego, czy są to samochody ciężarowe zasilane akumulatorami, ogniwami paliwowymi czy wodorem — to tylko jedna część rozwiązania. Aby odnieść sukces w tej transformacji naszej branży, pilnie potrzebujemy spójnych, połączonych polityk – dodaje Martin Lundstedt, prezes zarządu ACEA ds. pojazdów użytkowych i dyrektor generalny Volvo Group.

Cele mniej restrykcyjne niż plany producentów pojazdów

Transport & Environment (T&E) twierdzi, że proponowany obecnie cel redukcji emisji CO2 o 90% od 2040 r. gwarantuje, że pojazdy z silnikiem wysokoprężnym będą jeździć po drogach jeszcze dekadę później, czyli w 2050 r. Zdaniem T&E ustawodawcy powinni nakazać redukcję emisji CO2 o 65% do 2030 r., co odpowiada celom sprzedaży ciężarówek zeroemisyjnych ogłoszonym już przez Daimler Truck i Volvo Trucks.

Czytaj też: Powstała koalicja na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego

T&E pozytywnie ocenia propozycje dotyczące 100% redukcji emisji w nowym taborze komunikacji miejskiej, jak jednak dodano – „aby producenci pojazdów mogli nadążyć za popytem miast na czyste autobusy, niezbędne jest ustalenie tego celu wcześniej, na 2027 r.”.

- Do 2035 r. praktycznie wszystkie nowe ciężarówki z napędem elektrycznym będą tańsze w eksploatacji niż pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, a przy tym będą miały ten sam zasięg i ładowność. Ale bez jasno określonego przez UE terminu 100% redukcji emisji, pojazdy z silnikami wysokoprężnymi będą zanieczyszczać nasze płuca i planetę przez o wiele dłużej niż to konieczne – komentuje Rafał Bajczuk, starszy analityk polityki w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Szczegóły tutaj:
https://climate.ec.europa.eu/system/files/2023-02/policy_transport_hdv_20230214_proposal_en_0.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Rada UE zatwierdziła rozporządzenie AFIR. Stacje ładowania elektryków będą rozmieszczone co 60 km (27 lipca 2023)Samorządowa flota elektryków nadal poniżej ustawowych wymogów (19 lipca 2023)Pojazdy wjeżdżające do SCT nie będą musiały posiadać naklejki na szybie (18 lipca 2023)Podpisano list intencyjny ws. utworzenia Centralnej Doliny Wodorowej (18 lipca 2023)Zrównoważona mobilność miejska w Polsce Wschodniej. Rusza nabór wniosków (12 lipca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony