Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Powstała koalicja na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego

   Powrót       02 lutego 2023       Zrównoważony rozwój   

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Stowarzyszenie Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) powołały pierwszą polską koalicję na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego.

Koalicja e-Transport, jak wskazują organizacje, stanowić ma przede wszystkim wsparcie procesu dekarbonizacji sektora transportu drogowego w Polsce i w Europie, w tym poprzez „identyfikację potrzeb podmiotów bezpośrednio zaangażowanych w proces dekarbonizacji transportu, a następnie wspieranie konkretnych projektów biznesowych wiedzą merytoryczną”.

- Dekarbonizacja transportu to wyzwanie technologiczne, gospodarcze i społeczne. W każdym wymienionym obszarze potrzebujemy przemyślanych działań państwa, Koalicja eTransport to miejsce, gdzie będziemy wypracowywać odpowiedzi na wyzwania elektryfikacji transportu ciężkiego – służyć radą i zabierać głos w debacie publicznej oraz procesie legislacyjnym. Mam nadzieję, że ta platforma będzie miejscem inspirujących dyskusji i pomoże w realizacji najlepszego scenariusza dekarbonizacji transportu w Polsce – mówi Marcin Korolec, prezes FPPE.

Koalicja otwarta dla zainteresowanych

Jak wskazują FPPE, PIRE i PZPM, dekarbonizacja transportu drogowego wymaga wieloaspektowej współpracy, dlatego „do włączenia się do Koalicji zaproszone są wszystkie instytucje i organizacje, które zechcą wesprzeć jej idee”. - Do warunków uczestnictwa zalicza się zaangażowanie w prace grup roboczych oraz udział w przygotowywaniu wkładu merytorycznego do projektów i prac Koalicji – podkreślono przy tym.

Dlaczego dekarbonizacja transportu ciężkiego?

Jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), emisje CO2 z pojazdów ciężkich – ciężarówek, autobusów i autokarów – wzrastały w UE w ostatniej dekadzie. Głównym powodem jest rosnący popyt na transport towarowy. Z analizy EEA wynika, że choć ciężarówki i autobusy stanowią zaledwie 2% pojazdów, odpowiadają za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie. Dodatkowo, spośród różnych kategorii pojazdów ciężarowych, to właśnie ciężarówki odpowiadają za około 85% emisji, natomiast autobusy i autokary odpowiadają za pozostałą część. Więcej na ten temat tutaj.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (25 kwietnia 2024)Zmniejszanie strat granulatu z tworzyw sztucznych to priorytet. Opinia KR (22 kwietnia 2024)Guma, plastik i tektura. Nielegalne odpady wróciły do Niemiec (22 kwietnia 2024)FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony