Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Certyfikacja dla miast ISO 37120 – Smart City Arcadis
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Lotnisko Heathrow nie może zostać rozbudowane – orzekł angielski Sąd Apelacyjny. Powód: klimatyczny

a+a-    Powrót       28 lutego 2020       Powietrze i klimat   

Sąd Apelacyjny wydał wczoraj precedensowy wyrok w sprawie braku zgody na rozbudowę największego lotniska na Wyspach. Argument prawny: inwestycja byłaby sprzeczna z zobowiązaniami wynikającymi z Porozumienia paryskiego.

Port lotniczy Londyn-Heathrow to siódme pod względem liczby obsługiwanych pasażerów lotnisko na świecie, dysponujące dwoma pasami startowymi. Rozbudowa miałaby obejmować kolejny pas startowy oraz nowe terminale. Angielski Sąd Apelacyjny stwierdził jednak, że ekspansja nie może być kontynuowana, ponieważ rząd Wielkiej Brytanii nie wziął pod uwagę zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego (paradygmat utrzymania ocieplenia “znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza, dążąc do 1,5 st. C”).

Skuteczny pozew

Sprawa trafiła do sądu z inicjatywy kilku organizacji, skuteczne okazały się jednak pozwy kancelarii prawnej Plan B działającej w interesie publicznym oraz organizacji ekologicznej Friends of the Earth, które były wspierane także przez władze lokalne oraz burmistrza Londynu Sadiqa Khana. W pozwie argumentowano, że przy podejmowaniu decyzji rząd nie wziął pod uwagę zobowiązań Wielkiej Brytanii wynikających z paryskiego porozumienia klimatycznego z 2015 roku. Wskazywały, że lotnisko Heathrow już teraz jest największym pojedynczym źródłem emisji gazów cieplarnianych w Zjednoczonym Królestwie, obecnie każdego dnia ląduje tu około 1300 samolotów. Trzeci pas startowy oznaczałby zwiększenie tej liczby o ponad 700 więcej, powodując emisję dodatkowych 300 milionów ton CO2 do atmosfery (w całym cyklu życia).

Heathrow na mapie lotnisk

Heathrow to największe lotnisko Londynu, którego ruch pasażerki liczony jest na ponad 80 mln osób rocznie, ale i baza tranzytowa dla cargo. Przez to lotnisko bowiem przechodzi 34 proc. eksportu brytyjskiego, który trafia do państw spoza Unii Europejskiej (kolejny pas startowy miał umożliwić podwojenie tego wyniku).
Paryski Charles de Gaulle, a także obiekty we Frankfurcie i Madrycie, mają po cztery pasy. Schiphol w Amsterdamie ma ich aż sześć.
Rozbudowa zwiększenia przepustowości Heathrow do maksymalnie 130 mln pasażerów rocznie wiązałaby się z m.in.: zburzeniem 700 domów i kościoła, przeniesieniem cmentarza, ingerencją w bieg koryta 12,8 km rzek i strumieni czy poprowadzeniem fragmentu M25, obwodnicy Londynu, w tunelu.
Brytyjska organizacja World Development Movement wylicza, że samoloty operujące na trzecim pasie lotniska wytwarzałyby tyle dwutlenku węgla, ile obecnie dostarcza go do atmosfery cała Kenia.

Heathrow na mapie lotnisk – patrz ramka po prawej(1).

Co oznacza taki wyrok?

Wyrok stanowi precedens, żaden inny sąd na świecie nie powoływał się dotąd na zapisy Porozumienia paryskiego. Może być to przełom, choć dziś trudno przesądzać, w jakim kierunki pójdzie orzecznictwo w innych krajach. Niewątpliwie jednak furtka została już uchylona…

Potwierdza to dr Margaretha Wewerinke, profesor prawa międzynarodowego publicznego na niderlandzkim Uniwersytetecie w Lejdzie, wskazując, że „chociaż wyrok odnosi się do rządu Wielkiej Brytanii, jego konsekwencje są globalne. Po raz pierwszy sąd potwierdził, że cel Porozumienia paryskiego rodzi prawnie wiążące skutki”.

- Skuteczne odrzucenie takiej argumentacji przez Sąd Apelacyjny może być inspiracją dla podobnych spraw w innych krajach, które przyjęły Porozumienie paryskie, ale ignorują jego cel dotyczący temperatury i nadal zatwierdzają wysokoemisyjne projekty – dodaje dr Margaretha Wewerinke.

W podobnym tonie wypowiada się Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej, która podkreśla, że wczorajsze orzeczenie to przełomowa decyzja. - Prawda jest jednak taka, że wszystkie decyzje infrastrukturalne powinny być oceniane pod kątem tego, z jakimi emisjami wiąże się i samo ich przeprowadzenie, i użytkowanie nowej infrastruktury. To dotyczy nie tylko lotnisk, ale też np. autostrad, portów, nowych kanałów i "dróg wodnych". Te ostatnie tak naprawdę nie powinny powstawać, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę także potrzeby w zakresie adaptacji i konieczność ochrony zasobów wodnych - dodaje Stefanowicz.

Borys Johnson triumfuje

Brytyjski rząd nie zamierza składać odwołania od tego wyroku(2). Komentatorzy wskazują, że Decyzja Sądu Apelacyjnego toruje drogę rządowi Wielkiej Brytanii do okazania prawdziwego przywództwa na COP26 w Glasgow.

- Zawsze staliśmy na stanowisku, że rozbudowa Heathrow to projekt sektora prywatnego, który musi spełniać surowe kryteria dotyczące jakości powietrza, hałasu i zmian klimatycznych, a także być finansowany ze środków prywatnych, przystępny cenowo i realizowany w najlepszym interesie konsumentów - napisał w wydanym oświadczeniu minister transportu Grant Shapps.

Zaskarżenie wyroku do Sądu Najwyższego zapowiedziały natomiast władze Heathrow, będącego własnością konsorcjum, w którym największymi udziałowcami są hiszpańska firma Ferrovial i Qatar Investment Authority, katarski państwowy fundusz inwestycyjny. Argumentują one, że rozbudowa lotniska jest kluczowa dla relacji handlowych Wielkiej Brytanii z resztą świata, obecne dwa pasy startowe są już maksymalnie obciążone, zaś bez rozbudowy za dwa lata straci ono pozycję największego lotniska w Europie na rzecz portu lotniczego Paryż-Roissy-Charles de Gaulle.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Informacje w ramce za:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/przyszlosc-rozbudowy-heathrow-zadecyduja-nadchodzace-miesiace-6987.html
2/  Decyzję podjął poprzedni gabinet Theresy May, zaś obecny premier Boris Johnson był rozbudowie przeciwny. W 2015 roku, jeszcze jako burmistrz Londynu, Johnson zapowiedział, że położy się przed buldożerami, aby zatrzymać budowę.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zniesiony obowiązek wykorzystania przydziałów startów i lądowań w ramach pomocy liniom lotniczym (31 marca 2020)Śmiały plan wiedeńskiego portu lotniczego: zero emisji CO2 w 2030 r. (27 sierpnia 2019)Grudziądz: Budowa i przebudowa sieci ciepłowniczej (07 sierpnia 2019)Krakowskie lotnisko planuje wprowadzić innowacyjną technologię oczyszczania wód opadowych (13 czerwca 2019)Katowice gospodarzem Światowego Forum Miejskiego w 2022 roku (22 maja 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony