Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

W biznesie rewolucja, system edukacji daleko w tyle. Skąd wziąć dobrego pracownika?

Rynek pracy zmienia się na naszych oczach. Według World Economic Forum aż 65 proc. dzisiejszych uczniów szkoły podstawowej będzie pracowało w zawodzie, który jeszcze nie istnieje. Jak się na to przygotować i jaką rolę ma do odegrania biznes?

   Powrót       26 listopada 2020       Planowanie przestrzenne   

Na przykładzie branży motoryzacyjnej widać jak w soczewce, z jaką rewolucją mamy do czynienia. III Ogólnopolska konferencja upowszechniająca działania Rady ds. Kompetencji w sektorze motoryzacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem elektromobilności, która odbyła się on-line, miała znamienny tytuł: Nowe kompetencje na nowe czasy.

Joanna Szychowska, szefowa unitu w Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚ Komisji Europejskiej, przedstawiła wizję transformacji sektora motoryzacyjnego w Unii Europejskiej. Wskazała, że przemysł motoryzacyjny w Europie to bardzo szeroki ekosystem – daje zatrudnienie 13 mln osób, które muszą znaleźć dla siebie miejsce w zmieniającej się rzeczywistości. A rozwój elektromobilności pokazuje, że sektor motoryzacyjny zmienia się coraz dynamiczniej.

Rozwój kompetencji plus wartości

Punktem wyjścia do „gotowości do transformacji” jest zmiana systemu szkolnictwa, nie tylko zawodowego. Prof. Jerzy Hausner w swym wystąpieniu podkreślał, że w obliczu intensywnych przemian świata, w tym kolejnej fali technologicznej, systemy kształcenia pozostają daleko w tyle. Szczególnie musi zmienić się sposób kształtowania kompetencji - ich nabywania, ale i twórczej rekonfiguracji, w oparciu o kulturę i wartości. W wielu obszarach trzeba zapomnieć to, czego się nauczyliśmy i nauczyć się nowych rzeczy. Zamiast schematycznego myślenia, należy rozwijać w uczniach kreatywność. Myślenie schematyczne (mechaniczne) ułatwia co prawda standaryzację, może także zapewniać sprawność, ale kosztem umiejętności do adaptacji i rozwoju, które wymagają myślenia refleksyjnego.

- Świat jest poddany transformacji ku nieznanemu. Z tego powodu bardzo trudno jest sformułować długookresowy, strategiczny program rozwijania kompetencji potrzebnych za lat dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści i więcej. Kompetencje przyszłości w większości nie są znane i nie mogą być znane, a podstawową „kompetencją przyszłości” jest umiejętność nabywania nowych kompetencji, które okażą się niezbędne w przyszłości. To oznacza, że młodych ludzi od najmłodszych lat należy przygotować do aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się przez całe życie i rozwijania przydatnych do tego umiejętności. Natomiast w przypadku ludzi dorosłych taką umiejętność trzeba wzmacniać i rozwijać - czytamy we wstępie do raportu Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej nt. „Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość rozwoju kompetencji w Polsce(1)”.

Czytaj: [Wywiad] Świat może zmienić zbiorowa energia pojedynczych ludzi

Z punktu widzenia gospodarki

Jarosław Gowin, Minister Rozwoju, Pracy i Technologii, w trakcie dyskusji konferencyjnej stwierdził, że w transformacji w kierunku czwartej rewolucji technologicznej znaczącym zasobem staje się wiedza, a kluczową kompetencją ludzi i organizacji – sposób i szybkość jej pozyskiwania i wykorzystywania. - Na rynku pracy kształtowanym przez procesy automatyzacji i platformizacji odnajdą się tacy pracownicy, którzy bazując na zaawansowanych kompetencjach poznawczych, społecznych i cyfrowych będą potrafili dostosowywać profil swoich umiejętności do szybko zmieniających się oczekiwań pracodawców – wskazywał. Podkreślał przy tym, że niezwykle ważne stają się umiejętności miękkie, których nigdy nie zastąpi robot. Są to między innymi: umiejętność kompleksowego rozwiązywania problemów, krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie ludźmi, współpraca, inteligencja emocjonalna, wnioskowanie i podejmowanie decyzji, negocjacje i elastyczność poznawcza.

Inspirujące przykłady kształcenia dualnego

Schodząc już zupełnie na ziemię, czyli w realia przedsiębiorstw (w tym przypadku motoryzacyjnych), poszukując pracowników szytych na miarę można by skonkludować: chcesz mieć dobrego pracownika? To sam go sobie wykształć!

Dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor Komunikacji Marketingowej i Relacji Zewnętrznych Mercedes Benz Manufacturing Poland, podkreślała, że „ przemysł 4.0 to nie siła mięśni, ale umiejętności cyfrowe i kompetencje miękkie”, a w zakładzie w gminie Jawor na 1000 pracowników, 40 proc. stanowią kobiety (średnia europejska w koncernie to 15 proc.), co biorąc pod uwagę, że statystycznie współczynnik zawodowy kobiet w Polsce jest niższy niż w UE(2), ma szczególne znaczenie. Koncern jest zaangażowany w proces edukacji swoich potencjalnych pracowników - współpracuje ze szkołami technicznymi z regionu, współtworzy programy nauczania, oferuje staże i praktyki.

Czytaj: Rynek pracy e-mobility w potrzebie – inżynierowie poszukiwani

Na kształcenie dualne stawia także Volkswagen Poznań, który w fabryce w Antoninku zatrudnia obecnie 11 tys. pracowników. - Przemysł 4.0 już się dzieje, czego przykładem jest m.in. to, że intensywnie inwestujemy w robotyzację (linia produkcyjna została wzbogacona o kolejne 450 robotów, których zadaniem będzie wykonywanie powtarzalnych procesów produkcyjnych. Dzięki temu stopień automatyzacji zwiększył się niemal dwukrotnie: z 43 proc. do ponad 80 proc.), ale strategiczne decyzje dotyczące inwestycji w edukację podjęliśmy już 15 lat temu. Współpraca z partnerami regionalnymi: szkołami i samorządami przynosi konkretne efekty – wskazywała Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji w Volkswagen Poznań. Kształcenie mechatroników, automatyków, mechaników precyzyjnych, techników elektroników czy informatyków odbywa się poprzez specjalnie skonstruowany program nauczania. Do tego dochodzi praktyka pod okiem mistrza w zakładzie pracy. – Zatrudniliśmy już ponad 500 uczniów w ramach kształcenia uczniów w naszym zakładzie. Rok rocznie mamy ponad 100 osób w naszych klasach patronackich. Znakiem czasu jest to, że nie należy koncentrować się na tworzeniu 5-letnich programów nauczania, ale szybko reagować na rzeczywistość i planować raczej w krótszej perspektywie. Rynek bardzo szybko się zmienia, więc i program nauczania musi być na bieżąco korygowany. Megatrendy wyznaczają kierunek – akcentowała Jolanta Musielak.

W tej branży liczą się kompetencje techniczne, analityczne, ale i umiejętność współpracy na rzecz wspólnych celów i wartości. Rozwój wymaga kształcenia ustawicznego.

Czytaj: Zazielenianie kompetencji na polskim rynku pracy

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Przypisy

1/ Raport dostępny jest tutaj:
http://oees.pl/dobrzewiedziec
2/ Dostępne dane tutaj:
https://ibs.org.pl/publications/jak-zwiekszyc-aktywnosc-zawodowa-kobiet-w-polsce/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dla jednych krok w dobrą stronę, dla innych koń trojański. Omnibus ma zmienić raportowanie ESG (28 lutego 2025)Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)7,7 mld złotych dla Energi z Funduszu Wsparcia Energetyki (20 lutego 2025)„Wiatr – Kopalnia Możliwości”; pierwsi górnicy podjęli prace w zawodzie technika turbin wiatrowych (12 lutego 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony