Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.08.2025 04 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Porozumienie PE i Rady ws. rozporządzenia bateryjnego

Producenci baterii będą musieli stawić czoła surowszym normom środowiskowym i zasadom należytej staranności (ang. due diligence), jeśli ich produkty mają być dostępne na europejskim rynku. PE i Rada UE porozumieli się ws. rozporządzenia bateryjnego.

   Powrót       12 grudnia 2022       Zrównoważony rozwój   

W piątek (9 grudnia 2022 r.) Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie przeglądu unijnych przepisów dotyczących baterii i akumulatorów. Chodzi o zaproponowany przez Komisję Europejską w 2020 r. wniosek dotyczący tzw. rozporządzenia bateryjnego, uchylającego dyrektywę 2006/66/WE i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020.

- Uzgodnione przepisy obejmą cały cykl życia baterii, od projektu do utylizacji produktu, i będą miały zastosowanie do wszystkich rodzajów baterii sprzedawanych w UE: baterii przenośnych, baterii dostarczających energię do rozruchu, oświetlenia lub zapłonu pojazdów, baterii do lekkich środków transportu, baterii do pojazdów elektrycznych i baterii przemysłowych – wyjaśnia PE w komunikacie.

Czytaj też: Jak baterie ze stałym elektrolitem zmieniłyby sektor transportu? Raport T&E

Gospodarka o obiegu zamkniętym i due diligance

Rozporządzenie wyznacza nowe cele w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz należytej staranności (ang. due diligance). Uzgodniono m.in. cele w zakresie zbierania zużytych baterii przenośnych (63% do końca 2027 r. i 73% do końca 2030 r.), zbiórki zużytych baterii do lekkich środków transportu (51% do końca 2028 r. i 61% do końca 2031 r.) oraz cel w zakresie odzyskiwania litu ze zużytych baterii (50% do 2027 r. i 80% do 2031 r.).

Dodatkowo określone zostały minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu dla akumulatorów przemysłowych, dostarczających energię do rozruchu, oświetlenia lub zapłonu pojazdów i akumulatorów wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych: 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu. Producenci będą zobligowani do posiadania dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie surowców wtórnych oraz weryfikacji źródeł surowców wykorzystywanych do produkcji baterii wprowadzanych do obrotu.

W ramach negocjacji ustalono ponadto cel w zakresie recyklingu baterii niklowo-kadmowych (80% do 2025 r.) i innych zużytych baterii (50% do 2025 r.).

Baterie mają być łatwiejsze do wyjęcia i wymiany, a konsumenci lepiej poinformowani

Jak podaje PE, producenci lekkich akumulatorów do środków transportu, akumulatorów do pojazdów elektrycznych i akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh, będą zobligowani do umieszczenia na swoich produktach etykiety z informacją o ich  śladzie węglowym. - Aby lepiej informować konsumentów, akumulatory będą opatrzone etykietami i kodami QR z informacjami dotyczącymi ich pojemności, wydajności, trwałości, składu chemicznego, a także symbolem „selektywnej zbiórki” – dodaje PE.

Jak wyjaśnia Transport & Environment, organizacja zajmująca się zagadnieniami związanymi ze zrównoważoną mobilnością, producenci baterii, którzy chcą sprzedawać w Europie, będą musieli zgłaszać cały ślad węglowy produktu, od wydobycia, przez produkcję, aż po recykling, już w lipcu 2024 r. - Dane te zostaną następnie wykorzystane do ustalenia maksymalnego limitu emisji CO2 dla akumulatorów, który będzie obowiązywał już od lipca 2027 r., zapewniając, że firmy produkują je z wykorzystaniem czystej energii zamiast paliw kopalnych – wyjaśnia Transport & Environment.

Dodatkowo, w ramach rozporządzenia producenci niektórych rodzajów baterii i akumulatorów będą zobligowani do zapewnienia możliwości ich wymiany.

Czytaj też: Brakujące ogniwa przepisów o bateriach i akumulatorach

- Po raz pierwszy mamy przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, które obejmują cały cykl życia produktu – takie podejście jest dobre zarówno dla środowiska, jak i dla gospodarki. Uzgodniliśmy środki, które przynoszą ogromne korzyści konsumentom: baterie będą dobrze funkcjonować, będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do wyjęcia. Naszym nadrzędnym celem jest zbudowanie silniejszego unijnego przemysłu recyklingu, zwłaszcza litu, oraz konkurencyjnego sektora przemysłu jako całości, co ma kluczowe znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach dla transformacji energetycznej naszego kontynentu. Środki te mogą stać się punktem odniesienia dla całego światowego rynku baterii – powiedział Achille Variati (S&D), sprawozdawca projektu rozporządzenia w PE.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów (19 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)Przedsiębiorcy do końca lutego mają czas na wniesienie opłaty do bazy BDO (08 stycznia 2025)KE reaguje na kryzys spółki Northvolt (26 listopada 2024)Nowa lista odpadów zwolnionych z ewidencji – jakie zmiany czekają nas w 2025 r.? (25 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony