Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Główny specjalista ds. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu Ministerstwo Energii

Wsparcie finansowe z NFOŚiGW na zakup autobusów elektrycznych dla trzech miast

a+a-    Powrót       03 czerwca 2019       Transport   

Gminy Łomianki i Kozienice oraz spółka MPK Świdnica otrzymają pomoc finansową ze środków własnych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych, które będą wykorzystywane w transporcie publicznym. W tych trzech miastach pojawią się po dwa „elektryki” wraz ze stanowiskami ładowania ich baterii.

W Gminie Łomianki (województwo mazowieckie) zakup dwóch autobusów elektrycznych zostanie przeprowadzony do końca sierpnia 2019 r. W tym terminie będą również wybudowane dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Całkowity koszt przedsięwzięcia przekroczy 5,6 mln zł, a jego zasadniczą część ma stanowić dotacja NFOŚiGW w kwocie niemal 2,6 mln zł.

Z kolei Gmina Kozienice (także województwo mazowieckie) zaplanowała nabycie dwóch elektrobusów oraz wybudowanie jednego stanowiska do ładowania akumulatorów do końca marca 2020 r. W tym przypadku całkowity koszt projektu wyniesie prawie 4,6 mln zł, a NFOŚiGW wesprze przedsięwzięcie na dwa sposoby: dotacją w wysokości ponad 2,7 mln zł oraz dodatkowo udzieloną niskooprocentowaną pożyczką w kwocie ponad 1,8 mln zł.

„Elektryki” pojawią się także na Dolnym Śląsku w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Świdnica Sp. z o. o., które zakupi dwa zeroemisyjne autobusy o napędzie elektrycznym do obsługi jednej z linii komunikacji publicznej. Wybudowane zostaną także trzy stanowiska ładowania elektrobusów. Koszt całkowity projektu sięgnie niemal 4,9 mln zł. Kwota dotacji z NFOŚiGW wyniesie ponad 2,9 mln zł, a ponadto Narodowy Fundusz udzieli beneficjentowi niskooprocentowanej pożyczki w wysokości przeszło 1,9 mln zł. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do końca marca 2020 r.

Redukcja hałasu i zmniejszenie emisji CO2

Obok efektu rzeczowego, czyli włączenia do obsługi pasażerów nowych autobusów, tańszych w eksploatacji od tych z napędem spalinowym, wspomniane wyżej trzy projekty przyniosą również wymierne zyski ekologiczne. Będzie to zmniejszenie hałasu, gdyż silniki elektryczne „z natury” pracują cicho. Redukcji ulegnie również wydzielanie tlenku azotu i – co szczególnie ważne – emisja pyłów PM 10 (o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów). Można oczekiwać również ograniczenia powstawania benzoapirenu. Ponadto we wszystkich trzech miastach nastąpi zmniejszenie emisji CO2. Pełny tzw. efekt środowiskowy zostanie osiągnięty przez Łomianki do końca 2020 r., a w przypadku Kozienic i Świdnicy – do końca 2021 r.

Udzielenie dofinansowań umożliwił program priorytetowy NFOŚiGW System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.

Źródło: NFOŚiGW

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Radykalne usprawnienia komunikacyjne za 31 mln zł (14 czerwca 2019)Indyjskie miasta stawiają na elektryczne autobusy (11 czerwca 2019)Trwają testy elektrycznego mikrobusa (17 maja 2019)NCBR zdecydowało, kto zrealizuje zamówienie na 1082 autobusy bezemisyjne (21 lutego 2019)Jest projekt rozporządzenia ws. dotacji z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony