Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
31.07.2025 31 lipca 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Znieść próg dochodowy, postawić na efektywność. Propozycje zmian w „Czystym Powietrzu”

Usprawnienie systemu weryfikacji wniosków, uproszczenie procedur kredytowych, koncentracja na efektywności energetycznej budynków – oto część postulatów Konfederacji Lewiatan dot. programu „Czyste Powietrze”. Czy nadszedł czas na jego przegląd?

   Powrót       05 września 2024       Energia   

Pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił ekspert Konfederacji Lewiatan Jan Ruszkowski. – „Czyste Powietrze” wymaga przeglądu – równie pilnego, co głębokiego. Program, zamiast starać się priorytetowo traktować tę czy inną grupę beneficjentów, powinien przede wszystkim skupić się na celach, czyli maksymalizacji efektów, jakie ma osiągnąć (…) – stwierdził. Według organizacji pracodawców, realizacja programu, za którą od 2018 r. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), wiąże się z konkretnymi problemami, takimi jak pozbawione gwarancji zobowiązania finansowe czy nadużycia w rodzaju wyłudzania środków. Jak powiedział Ruszkowski, „Czyste Powietrze” – program, którego przyszłość wzbudzała w tym roku niepokój ekspertów i branży budowlanej – jest zasilane „rwącą rzeką publicznych pieniędzy”, z budżetem rzędu 103 mld zł i tygodniowymi wnioskami na ok. 400 mln zł, ale efektywność wydawania tych środków jest niejasna. Diagnozę sytuacji oraz propozycje zmian Konfederacja Lewiatan przedstawiła w opublikowanym 4 września br. raporcie(1).

Czytaj też: Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza

Niejasne cele programu?

Raport przygotowano na podstawie przeprowadzonych ankiet oraz warsztatu zorganizowanego w czerwcu br. przez Radę ds. Czystego Powietrza Konfederacji Lewiatan; wzięli w nim udział m.in. audytorzy i doradcy energetyczni, przedstawiciele sektora materiałów budowlanych czy organizacji pozarządowych. Uczestnicy przedyskutowali cele programu i podejmowane w nim działania inwestycyjne, zastanowili się nad wpływem „Czystego Powietrza” na stopień ubóstwa energetycznego, przyjrzeli się nadużyciom, kontroli i efektywności kosztowej, a także rozważyli kwestię dedykowanych kredytów, komunikacji i procedur. Wskazane problemy dotyczyły m.in. niejasnych celów, braku spodziewanych efektów modernizacji w kryteriach merytorycznych czy progów dochodowych, które mają sprzyjać osobom o niskich dochodach, wzbudzając „niepewność, czy jest to program o charakterze bardziej środowiskowym czy socjalnym”. Przedstawione wnioski mówią zatem o większym powiązaniu celu poprawy jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła a poprawą efektywności energetycznej budynków. Mają temu pomóc wprowadzenie wymogu kolejności wykonywanych prac (tak, aby redukcja strat ciepła następowała przed wymianą jego źródła), premiowanie działań kompleksowych, zgodnych m.in. z celami dyrektywy EPBD czy poprawa jakości doradztwa energetycznego. Większy nacisk na efektywność budynków według autorów raportu jest jedynym sposobem uniknięcia „ryzyka zwiększania ubóstwa energetycznego za publiczne pieniądze”.

Powstrzymać nieuczciwe firmy

- Walka z ubóstwem energetycznym, choć bardzo ważna, nie jest i nie powinna być priorytetowym celem tego programu – czytamy w raporcie. Równocześnie autorzy proponują własną ocenę sytuacji oraz możliwe rozwiązania problemu; jak piszą - ubóstwo energetyczne rośnie przez niewłaściwy zakres prac termomodernizacyjnych, brak wiedzy wnioskodawców i nieuczciwość niektórych firm. Wspomniane już progi dochodowe mają nie odzwierciedlać rzeczywistego stanu majątkowego mieszkańców budynków, a nieuczciwe podmioty żerują na najuboższych i „niezaradnych życiowo” beneficjentach. Także w tej ostatniej grupie dochodzi do nadużyć m.in poprzez zaniżanie oficjalnych dochodów. Receptą na te bolączki może być utworzenie bazy certyfikowanych wykonawców i instalatorów, a także rozdzielenie beneficjentów na tych, którzy są zagrożeni ubóstwem energetycznym i wszystkich pozostałych, posiadających zdolność kredytową. Punkt ten wiąże się z postulatem likwidacji górnego progu dochodowego, który wynosi obecnie 135 tys. zł. Świadomość beneficjentów podniesie też rozwój ekodoradztwa, m.in. poprzez szkolenia i stworzenie ogólnokrajowej bazy doradców.

Czytaj też: Wyzwania mieszkalnictwa a neutralność klimatyczna. Raport Polskiej Zielonej Sieci

Jakie jeszcze nadużycia wskazują autorzy publikacji? Dostawcy mają zawyżać koszty urządzeń, co dotyczy zwłaszcza pomp ciepła. Nawet do 80% audytów energetycznych, czytamy, zawiera błędy, a trwałe efekty rzeczowe i środowiskowe programu nie są monitorowane. – Wyjątkowej wysokości dotacji (do 135 tys. zł – przyp. red.) wprost proporcjonalnie odpowiada poziom ryzyka nadużyć finansowych, nie odpowiada zaś poziom monitoringu i weryfikacji zasadności wydawania tych środków (pogrubienia oryginalne – przyp. red.) – czytamy. Proponowane rozwiązania obejmują większą weryfikację wniosków i audytów energetycznych, wraz z automatyzacją i cyfryzacją tych procesów, podniesienie wymagań dla audytorów, którzy powinni ponosić odpowiedzialność za błędy, a także ocena efektywności kosztowej programu.

Ułatwić branie kredytów

Reforma „Czystego Powietrza” powinna zwiększyć dostępność ścieżki bankowej, początkowo mającej stanowić 40% budżetu programu, a w 2020 r. zredukowanej do 20% - twierdzi Konfederacja Lewiatan. Według uczestników warsztatu, na których powołuje się raport, opcja korzystania z kredytów i pożyczek bankowych „obecnie praktycznie nie funkcjonuje”. Beneficjentom ma brakować wiedzy na ten temat, a proces udzielania wspieranego kredytu jest nadmiernie sformalizowany i długi. Wspomnianym już rozwiązaniem jest zniesienie górnego progu dochodowego, co zwiększy liczbę beneficjentów korzystających ze środków zwrotnych. Dochodzą do tego uproszczenie procedury kredytowej, obniżenie oprocentowania kredytu i zagwarantowanie maksymalnego czasu na rozpatrzenie wniosku i wypłatę środków, tak aby możliwie krótki i przewidywalny proces pozostał „atrakcyjny rynkowo” zarówno dla klientów, jak i firm zajmujących się wykonawstwem oraz dostawą materiałów i urządzeń.

Promocja programu

Wiedza na temat „Czystego Powietrza” powinna być popularyzowana za pomocą wieloletniej kampanii informacyjno-edukacyjnej, która przybliżałaby dostępne formy dofinansowania, korzyści płynące z termomodernizacji czy możliwość skorzystania z doradztwa energetycznego. Lewiatan postuluje też wprowadzenie obowiązkowego oznakowania nieruchomości, które skorzystały z „Czystego Powietrza”; jak czytamy, jest to jedyny program NFOŚiGW, w którym taki obowiązek nie występuje. - Oznakowanie takie jest nie tylko wyjątkowo skuteczną formą promocji lokalnej, ale mogłoby pomóc również w identyfikacji nadużyć (np. zadymienie generowane przez budynek, w którym formalnie nie powinno już być wysokoemisyjnego źródła ciepła) – czytamy w raporcie. Zgodnie z dalszymi punktami, w każdej gminie powinien powstać punkt konsultacyjny, a wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej mają korzystać z zestandaryzowanej metodyki oceny wniosków. Uspójniona metodyka w połączeniu z automatyzacją procedur usprawni proces weryfikacji. Procedury rozliczeniowe powinny trwać maksymalnie 30 dni do momentu wypłaty środków, z kolei podniesienie wysokości zaliczek dla najuboższych do co najmniej 70% zmniejszy ryzyko po stronie wykonawców.

Czytaj też: Temat miesiąca: Efektywność energetyczna

Szymon Majewski: Dziennikarz

Przypisy

1/ Całość:
https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2024/09/Program-Czyste-Powietrze-szanse-wyzwania-rekomendacje-oczami-praktykow.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowy ranking gmin w Programie Czyste Powietrze – liderami gminy Mazowsza i północnej Polski (21 lutego 2025)Wzrost kosztów ogrzewania i transportu w Polsce będzie drugi najwyższy w UE. Grunt to dobry Plan (05 lutego 2025)Ile płacimy za ogrzewanie domów? Nowy raport PAS – pompy ciepła wciąż najtańsze (05 lutego 2025)Nowa strategia, nowe programy – plany NFOŚiGW na 2025 r. (31 stycznia 2025)Transformacja energetyczna, ulga termomodernizacyjna i dlaczego mieszkańcy bloków wciąż są na marginesie? (05 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony