- W 2021 r. ramach kampanii zostanie m.in. zainaugurowany projekt „Autostrada do elektromobilności” - mówi dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur. Wyjaśnia, że dzięki współpracy organizatorów kampanii elektromobilni.pl(1) z firmą Autopay, kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami A1 i A4.
Czytaj: Przed zakupem nowego auta sprawdź dostępne modele, infrastrukturę i … jego emisje CO 2
Licznik elektromobilności marzec 2021 r.
Według danych z końca marca 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Pojazdy w pełni elektryczne to było 11 194 szt.), a hybrydy typu plug-in – 11 097 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 880 szt. Rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca składała się z 9 366 szt. Park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 472 szt.
Pod koniec marca w Polsce funkcjonowało 1 425 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 780 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty).
Źródło: Licznik elektromobilności PSPA i PZPM
Jak zaznaczał minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas inauguracji drugiej edycji kampanii, zmiana nawyków mobilnościowych Polaków ma kluczowe znaczenie dla obniżenia emisji generowanych przez transport. – Chcemy przekonać Polaków, że elektromobilność to nie tylko wiodący trend w sektorze motoryzacyjnym, ale przede wszystkim szansa na ochronę środowiska, klimatu i w konsekwencji – na poprawę jakości naszego życia – podkreślał minister Kurtyka.
Czytaj: Jak redukować liczbę samochodów w mieście? Głos ekspertów z Konferencji Eco-Miasto 2020
Warto zauważyć, że zmiana nawyków transportowych to więcej niż wymienienie samochodu spalinowego na elektryczny. Wielokrotnie jako podstawę mobilności wskazuje się transport zbiorowy, który nie tylko generuje mniejsze emisje zanieczyszczeń i CO2 w przełożeniu na pasażera, lecz także zmniejsza zatłoczenie na dogach (co ma szczególne znaczenie w zakorkowanych miastach). Innym rozwiązaniem pozwalającym na korzystanie z zalet samodzielnego prowadzenia samochodu bez posiadania go jest natomiast carsharing. W opinii wielu ekspertów, ekonomia współdzielenia jest kierunkiem, od którego nie ma już odwrotu.
Prezydent podpisał ustawę regulującą status prawny hulajnóg elektrycznych
A sezon wiosenny jak zawsze pokazuje, z jakim rozpędem do polskich miast wkracza mikromobilność. Obszar ten ze względu na szybki rozwój m.in. usług wypożyczania elektrycznych hulajnóg wymagał wprowadzenia regulacji.
I w tym tygodniu prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę regulującą status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Mowa o nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Więcej o projekcie tej ustawy pisaliśmy tutaj.
Dominika AdamskaSekretarz redakcji, geograf