Ponad dwie trzecie Polaków chce robić coś więcej, aby bardziej dbać o planetę i środowisko, ale uniemożliwiają im to rosnące koszty życia. Globalnie podobnej odpowiedzi udzieliło 65% konsumentów - wynika z opublikowanego w poniedziałek badania Kantar.
Jak odnotował w poniedziałek ośrodek badawczy Kantar w podsumowaniu wyników swojego badania Sustainability Sector Index 2022, 97% respondentów jest gotowych podjąć działania, by prowadzić bardziej zrównoważony styl życia, jednak napotykają liczne bariery w podejmowaniu takich inicjatyw. Badani wskazywali przy tym m.in. na wysoki koszt produktów i usług oferowanych z gwarancją ograniczonego negatywnego oddziaływania na społeczeństwo (np. przez wyzysk pracowników czy pracę dzieci) i środowisko (np. przez zanieczyszczanie wody lub ślad węglowy).
Wyniki badania
Kantar podzielił uczestników globalnego badania na grupy pod względem zaangażowania w kwestie środowiskowe i społeczne. Jak wskazano, przeciętnie na świecie 13% ludności zupełnie odrzuca postulaty ochrony środowiska oraz walki z nierównościami i wyzyskiem. Z kolei 29% badanych to "aktywni", czyli osoby przekonane, że mogą coś zmienić poprzez swoje działania i uważające, że kwestie społeczne i środowiskowe dotyczą ich osobiście. Tacy respondenci są także skłonni poświęcić więcej czasu i wysiłku, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Z badania wynika ponadto, że 35 % konsumentów to tzw. "rozważający" - ludzie pozbawieni pewności, czy faktycznie mogą coś zmienić poprzez swoje indywidualne wybory. 24% to natomiast "przekonani", czyli konsumenci zgadzający się co do tego, że powinno się aktywnie działać na rzecz środowiska i społeczeństwa, ale niezamierzający zmieniać swoich nawyków.
Autorzy badania podali, że globalnie 65% konsumentów chce robić więcej, aby zaradzić problemom planety i środowiska naturalnego, ale przeszkadzają im w tym rosnące koszty życia. Oprócz kosztów główną barierą uniemożliwiającą konsumentom prowadzenie życia w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju jest "brak wiedzy na temat proekologicznych alternatyw wykorzystywanych produktów i usług" - wskazano w opracowaniu.
Czytaj też: Co wybrać w sklepie? 57 tys. produktów pod lupą Oksfordu
Według uczestników badania największymi problemami na drodze zrównoważonego rozwoju w skali globalnej są zanieczyszczenie wody, praca dzieci i wyzysk pracowników. W swoich odpowiedziach podkreślali, że tymi właśnie problemami powinny zająć się firmy. Indywidualni nabywcy byli też pytani o skojarzenia z problemami środowiskowymi generowanymi przez przedsiębiorstwa na całym świecie. Ankietowali w tym wypadku wskazywali przede wszystkim na nadmierną ilość opakowań, odpady oraz ślad węglowy.
47% konsumentów zadeklarowało, że przestało kupować określony produkt lub usługę ze względu na ich wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Wśród grupy "aktywnych" odsetek ten wyniósł 87%.
68% badanych oceniło, że produkty korzystniejsze dla środowiska i społeczeństwa są droższe. - Takie przekonanie jest powszechne nawet wśród najbardziej zaangażowanych konsumentów – 77% z nich jest zdania, że produkty lepsze dla środowiska i społeczeństwa są droższe, a cena utrudnia im podejmowanie kolejnych kroków dla ochrony planety - podkreśliła ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w firmie Kantar, Karine Trinquetel, cytowana w informacji prasowej.
65 % respondentów chce robić więcej dla rozwiązania problemów planety i środowiska, ale na przeszkodzie staje im wzrost kosztów życia. - Najsilniej zwracają na to uwagę mieszkańcy obu Ameryk (70 %) - dodano.
Badanie Kantar objęło także Polskę. Jak wskazano, "ponad dwie trzecie Polaków chce robić coś więcej, aby bardziej dbać o planetę i środowisko, ale rosnące koszty życia im to uniemożliwiają". Czterech na dziesięciu Polaków czuje się ograniczonych ze względu na problemy społeczne, z którymi boryka się na co dzień - przekazano.
Realizowane przez Kantar badanie Sustainability Sector Index 2022 opiera się na wynikach wywiadów z 33 tys. konsumentów w 32 krajach - w obu Amerykach (6 007), regionie Azji i Pacyfiku (11 020) oraz w Europie (16 017). (PAP)