Do udziału w konkursie zaproszeni zostali uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Zespoły szkolne mogą się rejestrować przez portale postawnaslonce.pl i filmeko.pl. Celem projektu jest upowszechnienie wśród młodego pokolenia wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie można uzyskać, stosując odnawialne źródła energii (OZE), w szczególności ogniwa fotowoltaiczne.
W ramach projektu przygotowano dwa niezależne konkursy (badawczy i filmowy), w których pula nagród przekracza 60 tys. zł. Konkurs badawczy polega na tym, że uczestnicy będą przeprowadzać (najczęściej z nauczycielami fizyki) tzw. analizy energetyczne wybranych budynków (mieszkalnych i szkolnych), a następnie dobierać odpowiednie mikroinstalacje fotowoltaiczne. W konkursie filmowym natomiast, który jest oddzielną inicjatywą, młodzież zostanie poproszona o przygotowanie własnych, edukacyjnych spotów filmowych wyjaśniających pojęcie „prosument”.
Nie tylko fotowoltaika
Cała kampania ma przybliżyć społeczeństwu pojęcia związane z energetyką odnawialną. Na ulicach miast pojawiły się w październiku billboardy wyjaśniające słowo „prosument”. Odsyłają one też do strony internetowej www.postawnaslonce.pl, która zawiera szereg materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Są wśród nich dokumenty prawne dotyczące energii i fotowoltaiki, artykuły, filmy i linki. Przygotowano także sześć specjalnych kalkulatorów, dzięki którym można wyliczyć zużycie energii elektrycznej w domu lub szkole, emisję CO2 oraz jego kompensację, dobrać panele fotowoltaiczne i oszacować efekt ekonomiczny takiego przedsięwzięcia.
Akcja obejmuje także inne działania edukacyjne i informacyjne, począwszy od audycji i konkursów radiowych, skończywszy na publikacjach w prasie ogólnopolskiej i regionalnej. Ma ona uświadamiać, że każdy obywatel może nie tylko konsumować energię, ale także ją produkować, a termin „prosument” oznacza możliwość użycia całej palety rozwiązań dotyczących OZE – nie tylko modułów fotowoltaicznych, ale także pomp ciepła, biomasy, kolektorów słonecznych, małych elektrowni wiatrowych czy mikrokogeneracji.
Instalacja PV może kilkakrotnie obniżyć rachunek za energię
Z badania opinii TNS Global, które Fundacja BOŚ przeprowadziła we wrześniu 2014 roku wynika, że co trzeci Polak nie wie, czym są odnawialne źródła energii. Większości pojęcie kojarzy się głownie z energią wiatrową (35 proc.) lub słoneczną (20 proc.). Jednocześnie aż 95 procent obywateli nie zna różnicy pomiędzy kolektorami słonecznymi a panelami fotowoltaicznymi. 98 proc. Polaków nie wie, co kryje się pod hasłem „prosument”. Co dziesiąty badany nie wie też, że w ramach programu „Prosument” realizowanego przez NFOŚiGW istnieją środki publiczne na wspieranie wielu rozwiązań dotyczących OZE we własnym domu. Jak podkreśla Barbara Lewicka-Kłoszewska, ekolog i wiceprezes Fundacji BOŚ, własna produkcja prądu daje oszczędności, które obniżają rachunki kilkakrotnie.
Z wyliczeń przygotowanych przez Ekspertów z Laboratorium Fotowoltaiki Politechniki Warszawskiej wynika, że czteroosobowe gospodarstwo domowe wykorzystujące moduły fotowoltaiczne, mogłoby obniżyć rachunek za energię z 2475 zł do 275 zł rocznie (przy zastosowaniu instalacji o mocy 5 kWp i założeniu, że cała wyprodukowana energia elektryczna jest na bieżąco zużywana przez gospodarstwo domowe).
Kampania edukacyjna Fundacji Banku Ochrony Środowiska jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Patronami honorowymi są Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Uniwersytet Warszawski i Politechnika Warszawska.
Ewa SzekalskaDziennikarz