W związku z tym kieruje do amatorów piwa film, którego przewodnie hasło brzmi: „Bądź eko – kobiety to lubią”. Film można obejrzeć tutaj.
Ma on w humorystyczny sposób zwiększyć świadomość konsumentów na temat butelki zwrotnej, m.in. pokazać, że zwracanie butelek po piwie opłaca się nie tylko ze względów ekonomicznych (kaucja) czy ekologicznych, ale także z powodów sercowych (kobiety to lubią). - Ten niestandardowy sposób pokazania korzyści z kupowania piwa w butelkach zwrotnych może przyczynić się do zmniejszenia ilości śmieci na wysypiskach, a dodatkowo zmniejszyć zużycie energii i surowców potrzebnych do produkcji butelek – mówi Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
Butelka ma być czysta i niezamknięta
Film informuje także piwoszy, by nie pozostawiali śmieci w pustej już butelce i nie zamykali jej ponownie kapslem. Katarzyna Radecka wyjaśnia, dlaczego to ważne: Dbanie o czyste butelki ułatwi (...) pracę pracownikom browaru, którzy nie muszą odkapslowywać pustych butelek i wyciągać z nich śmieci.
Z udziału w projekcie zadowolona jest firma Rekopol. - Propagowanie postaw proekologicznych, które przyczyniają się do zmniejszenia ilości odpadów to nasze zadanie. Rekopol, poprzez realizację obowiązku odzysku i recyklingu dla przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach stara się to zdanie realizować od 15 lat - komentuje Michał Mikołajczyk, dyrektor sprzedaży i marketingu Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol.
Butelki zwrotne mogą być użyte nawet 20-krotnie
Kompania Piwowarska, która przywiązuje dużą wagę do recyklingu opakowań, dąży do tego, by jak najwięcej opakowań zwrotnych do niej wracało. - Butelki zwrotne (w zależności od rodzaju) mogą krążyć ok. 12-20-krotnie, a wracają do nas zaledwie 5-9 razy – informuje Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. public relations. Obecnie zwracanych jest około 80-85 proc. butelek.
Jeśli chodzi o butelki bezzwrotne, to część konsumentów wybiera je dlatego, że kojarzą się z produktem z wyższej półki. W butelkach tych sprzedaje się jednak tylko ok. 2-3 proc. piw Kompanii Piwowarskiej. - Ponad 50 proc. wszystkich naszych piw w minionym roku finansowym (kwiecień 2014 - marzec 2015) sprzedaliśmy w butelkach zwrotnych. Pozostałą część sprzedaży stanowią piwa w puszkach oraz kegach (dla gastronomii) - mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek.
Zmniejszanie wagi butelek, puszek i etykiet
Wśród działań firmy związanych ze zmniejszeniem wpływu opakowań na środowisko jest też np. zmniejszanie wagi puszek, butelek (z 0,640 g/ml na 0,606 g/ml) i etykiet, tak by ograniczyć zużycie surowców przy ich produkcji i zużycie paliwa podczas transportu. Kompania prowadzi ponadto działania w całym łańcuchu dostaw. Przykładem mogą być czasowe akcje organizowane z siecią Biedronka w różnych miastach Polski, podczas których klienci, oddając do sklepów szklane lub aluminiowe opakowania, mogą otrzymywać sadzonki kwiatów, ekologiczne torby czy szklanki.
Butelki po piwach Kompanii Piwowarskiej można oddawać np. w Kauflandzie - po 30 gr za sztukę, bez konieczności pokazywania paragonu. Butelki bezzwrotne należy wrzucać do odpowiednich pojemników na szkło - takie butelki poddane zostaną recyklingowi.
Kompania Piwowarska skupia trzy browary: Tyskie Browary Książęce, Browar Dojlidy w Białymstoku i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu. Warzone są w nich takie piwa, jak Żubr, Tyskie, Lech, Dębowe, Redd's oraz Książęce.
Ewa SzekalskaDziennikarz