Władze Gdańska przygotowały projekt uchwały krajobrazowej, regulującej m.in. liczbę i wielkość szyldów oraz reklam w mieście; głosowanie w sprawie przepisów przez radnych zaplanowano na luty. Prace nad treścią uchwały trwały od września 2015 r.
Główne założenia uchwały krajobrazowej przedstawiono w piątek na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Uchwały krajobrazowe (nazywane też reklamowymi) pozwalają samorządom chronić lokalny krajobraz. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r.
P.o. zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni Michał Szymański wyjaśnił, że w proponowanej uchwale typy i gabaryty nośników reklamy są dostosowane do charakteru różnych części miasta, które podzielono na osiem stref.
Według propozycji władz Gdańska duże reklamy na budynkach zostaną ograniczone do tzw. ślepych ścian (bez okien), w formie tablic, siatek reklamowych lub murali. Dopuszczone będzie współfinansowanie remontu budynku poprzez umieszczenie reklamy na rusztowaniu przez okres 12 miesięcy co pięć lat. Na obszarze ochrony konserwatorskiej reklama taka będzie musiała jednak odwzorowywać elewację. Duże nośniki reklamy będzie można ustawić minimum 50 metrów od skrzyżowania, a ekrany ledowe będą mogły znajdować się jedynie tam, gdzie są hale widowiskowo-sportowe.
Uchwała krajobrazowa Gdańska reguluje też wysokość ogrodzeń - do 2,2 m w zabudowie jednorodzinnej oraz do 1,5 m przedogródków w zabudowie wielorodzinnej. - Wprowadziliśmy też zakazy ogrodzeń. Najbardziej istotna regulacja w tym zakresie to zakaz grodzenia osiedli bloków, ale z pewnymi wyjątkami, jak np. prywatne przedogródki - wyjaśnił Szymański. (PAP)