Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

W RCL nowela ustawy o odpadach. Jaki ROP proponuje prawodawca?

Opracowanie programów zapobiegania powstawaniu odpadów, zmiany KPGO i WPGO, nowe obowiązki sprawozdawcze – to tylko kilka rozwiązań wynikających z projektu nowelizacji ustawy o odpadach. Nowe obowiązki objąć mają też producentów i wytwórców odpadów.

   Powrót       23 października 2020       Odpady   
https://stock.adobe.com/pl/images/heap-of-plastic-bottles-cups-bags-collected-to-recycling-in-a-metal-bin-concept-of-plastic-pollution-and-too-many-plastic-waste-trash-with-used-plastic-packagings-over-grey-background/319739307

W Rządowym Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw(1). Jak wynika z zamieszczonych w RCL dokumentów nowe przepisy mają na celu całkowitą transpozycję przepisów dyrektyw wchodzących w skład tzw. pakietu odpadowego(2).

Właśnie w ramach pakietu odpadowego w Polsce zostać miała zdefiniowana na nowo Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP), która w odniesieniu do m.in. do opakowań, opon i olejów smarowych, funkcjonuje w Polsce już od 2001 r.

Czym jest Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta? Ta i wiele innych definicji w naszym Słowniku ochrony środowiska.

Producencie, teraz będziesz odpowiedzialny

Szczegóły wdrożenia ROP miały ukazać się jeszcze przed wakacjami, jednak jak argumentował resort odpowiedzialny za zagadnienia związane z gospodarką odpadami, wybuch epidemii spowolnił prace nad systemem (przypominamy – termin transpozycji do polskiego prawodawstwa wymagań wynikających z pakietu odpadowego minął 5 lipca br.). Wkrótce Polska ma wywiązać się z nałożonych obowiązków – dzięki dodaniu do ww. ustawy nowego rozdziału 2a „Zapobieganie powstawaniu odpadów”. Określono tu działania w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, zwłaszcza na etapie projektowania wyrobu (ekoprojektowanie), a także w fazie jego produkcji, dystrybucji oraz konsumpcji. W projekcie określono ponadto, w jaki sposób podmiot wprowadzający produkty na terytorium kraju powinien ponosić koszty gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbiorowego wypełniania obowiązków wynikających z ROP. - Postępowanie to więc powinno dotyczyć zarówno procesów produkcyjnych, jak i, uwzględniając specyfikę działalności, procesów innych niż produkcyjne np. usługi. W nowym art. 19a w ust. 1 określono, że w celu zapobiegania powstawaniu odpadów mają zastosowanie co najmniej środki w nim wymienione, natomiast ust. 2 odsyła do przykładów środków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów określonych w załączniku nr 5 do ustawy – czytamy. Załącznika w RCL jeszcze nie opublikowano.

Wśród środków zapobiegawczych ujętych we wspomnianym art. 19a wymienia się 13 różnorakich działań. Są to m.in. projektowanie zasobooszczędnych, trwałych oraz nadających się do naprawy i ponownego użycia produktów, zmniejszanie wytwarzania odpadów żywnościowych poprzez dokonywanie darowizn produktów spożywczych i do innych form redystrybucji żywności czy opracowywanie i wspieranie kampanii informacyjnych podnoszących poziom świadomości konsumentów na temat zapobiegania powstawaniu odpadów i zaśmiecania.

Jaki ROP zatem proponuje się w ustawie?

Zgodnie z projektem koszty gospodarowania odpadami, w tym koszty związane z niezbędną infrastrukturą i jej eksploatacją, są ponoszone przez pierwotnego wytwórcę odpadów lub przez obecnego lub poprzedniego posiadacza odpadów – wynika z art. 22 pkt. 1. Do kosztów tych zalicza się co najmniej koszty: selektywnej zbiórki odpadów powstałych z produktów, a następnie ich transportu i przetwarzania, informowania posiadaczy odpadów powstałych z produktów o środkach służących zapobieganiu powstawaniu odpadów, o zakładach zajmujących się ponownym użyciem i przygotowaniem do ponownego użycia, o systemach odbioru i zbierania odpadów oraz o zapobieganiu zaśmiecaniu. Napisano też o kosztach gromadzenia danych i sprawozdawczości dotyczących produktów wprowadzanych do obrotu oraz zbierania i przetwarzania odpadów powstałych z produktów. – Koszty powinny być zróżnicowane, w miarę możliwości, dla poszczególnych produktów lub grup podobnych produktów, zwłaszcza przy uwzględnieniu ich trwałości, ich przydatności do naprawy, ponownego użycia i recyklingu oraz obecności substancji niebezpiecznych – dodano w art. 22 pkt. 3.

O tym jaką formę mógłby przybrać system rozszerzonej odpowiedzialności producenta w Polsce redakcja Teraz Środowisko pisała wielokrotnie. Poniżej kilka artykułów na ten temat:
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – wolny rynek, ale w przemyślanych ryzach prawnych.
Jaką rolę mógłby odegrać NFOŚiGW w nowym systemie ROP?
Myślenie, że nowy ROP da „furę nowego pieniądza” to pułapka. I tak zapłaci konsument.
Kto więcej skonsumuje, ten więcej zapłaci.

Programy zapobiegania powstawaniu odpadów. Zmiany w KPGO i WPGO

Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) wiele wymagań z zakresu zapobiegania powstawania odpadów „dotyczy warunków, jakie powinny być spełnione przez produkty/wyroby i podejmowane na etapie wytwórczym”, co jest poza kompetencjami resortu klimatu. - Stąd w działania w tym zakresie będą zaangażowane odpowiednie resorty i jednostki w których właściwościach będą leżały działania związane z określonymi produktami/wyrobami czy też usługami, w tym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), samorząd terytorialny (urzędy marszałkowskie, gminy), przedsiębiorcy (w tym małe i średnie przedsiębiorstwa – wyliczono w OSR.

Stąd też projekt przewiduje opracowanie programów zapobiegania powstawaniu odpadów, zarówno na poziomie krajowym, jak i wojewódzkim – poprzez przygotowanie Krajowego oraz Wojewódzkich Programów Zapobiegania Powstawaniu Odpadów (KPZPO oraz WPZPO). Mają one stanowić załączniki do Krajowego Planu Gospodarki Odpadami (KPGO) oraz Wojewódzkich Planów Gospodarki Odpadami (WPGO). - W KPGO w znacznej mierze zostaną rozszerzone zagadnienia dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów żywności, wobec wymogu np. opracowania przez państwa członkowskie specjalnych programów zapobiegania powstawaniu odpadów żywności. W KPGO zostanie również uwzględnione zagadnienie gospodarowania surowcami krytycznymi – podano w OSR. W WPGO natomiast określone mają zostać działania przeznaczone do realizacji przez samorządy terytorialne.

- Kpgo oraz wpgo będą zawierały nowe elementy, takie jak: rozwiązania dotyczące odpadów zawierających znaczne ilości surowców krytycznych, środki na rzecz przeciwdziałania zaśmiecaniu środowiska lądowego i morskiego oraz uprzątania wszystkich rodzajów odpadów. Ponadto wojewódzkie plany gospodarki odpadami będą zawierały ocenę istniejących systemów zbierania odpadów, w tym materialnego i terytorialnego zakresu selektywnego zbierania oraz środków służących poprawie jego funkcjonowania, a także wszelkich odstępstw przyznanych zgodnie z przepisami UE – dodano.

Dodatkowe obowiązki administracyjne

Szerszy zakres planów gospodarki odpadami oraz działania dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów wpłynie z kolei na zwiększenie obowiązków administracyjnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało rozporządzenie, które określi zakres danych dot. stopnia realizacji celów udostępnianych przez poszczególne resorty. Dane gromadzone będą dla monitorowania postępów w zapobieganiu powstawaniu odpadów, na potrzeby raportów przedkładanych Komisji Europejskiej.

Zmiany w ustawie czystościowej

Projekt przewiduje ponadto kolejne zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg). Kolejne, w stosunku do opublikowanego niedawno projektu nowelizacji ucpg (więcej na temat projektowanych zmian pisaliśmy tutaj). Nad tą częścią zmian redakcja pochyli się w odrębnym artykule.

Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. - Projektowany termin vacatio legis jest wystarczający dla adresatów na dostosowanie się do wprowadzanych zmian. W przypadku niektórych przepisów wymagających dostosowania się do nowych wymagań przez podmioty gospodarujące odpadami wejście w życie nastąpi w terminach późniejszych – podsumowano w uzasadnieniu. Konsultacje projektu potrwają 30 dni.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Szczegóły dotyczące projektu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12339505/katalog/12730139#12730139
2/ Pod koniec maja ub.r. państwa członkowskie UE przyjęły tzw. pakiet odpadowy (nowelizacja sześciu dyrektyw, tj.: ws. odpadów; ws. składowania odpadów; ws. opakowań i odpadów opakowaniowych; ws. pojazdów wycofanych z eksploatacji; w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów; ws. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego), których celem jest znaczne ograniczenie powstawania odpadów oraz zintensyfikowanie recyklingu odpadów komunalnych i opakowaniowych. Część przepisów dyrektyw pakietu odpadowego została już transponowana do przepisów krajowych.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)Mikroplastik i patogeny w ściekach będą monitorowane. Nowa dyrektywa u bram (11 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony