Kolejne miejskie autobusy hybrydowe, czyli o napędzie spalinowo-elektrycznym, mają wyjechać na drogi konurbacji katowickiej. Przetarg na dziesięć takich wozów prowadzi obecnie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu.
W obecnym przetargu, PKM Świerklaniec chce kupić dwa autobusy o napędzie hybrydowym z kategorii pojazdów 9-metrowych oraz 8 autobusów 12-metrowych. W zamówieniu określono m.in., że silnik spalinowy i silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego powinny móc pracować niezależnie od siebie lub równocześnie, a cały napęd musi umożliwiać sposób eksploatacji podobny do klasycznego napędu wysokoprężnego (diesla). W ogłoszeniu przetargowym nie zawarto szacunkowej wartości zamówienia. Przewoźnik zadeklarował jednak, że zamierza współfinansować zakup ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Śląscy przewoźnicy inwestują w pojazdy hybydowe i elektryczne
Ze środków rozdysponowanych w pierwszym naborze RPO w ubiegłym roku, PKM w Sosnowcu finansuje zakup ponad 80 nowych autobusów, w tym 35 hybryd. Spółka korzysta już m.in. z dwóch hybrydowych autobusów marki Solaris. Sprawdzają się na tyle dobrze, że spółka postanowiła kupić 25 nowych autobusów hybrydowych. Umowy z wyłonionym już dostawcą (będzie nim Volvo) podpisano we wrześniu ub. roku.
Poza wozami hybrydowymi, przewoźnicy z regionu kupują autobusy o napędzie klasycznym oraz elektrycznym. Ponad 20 pojazdów elektrycznych ma jeździć we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna. Z kolei PKM w Katowicach ogłosił niedawno, że do 2020 r. kupi 85 nowych autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Zgodnie z tymi planami 10 wozów elektrycznych ma zostać kupionych w 2018 r. przy wsparciu RPO, a kolejnych 10 w latach 2019-2020 przy dofinansowaniu z krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (PAP)