Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
17.08.2025 17 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Po Polsce jeździ blisko 100 tys. samochodów z napędem elektrycznym

   Powrót       15 grudnia 2023       Zrównoważony rozwój   

Według danych Licznika Elektromobilności rok 2023 okazał się dobrym rokiem dla sektora elektromobilności. Jak czytamy w opracowaniu, w Polsce na koniec listopada po drogach jeździły 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut osobowych (ang. battery electric vehicles, BEV) liczyła 49 139 szt., a park hybryd typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicles, PHEV) – 45 433 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 669 szt. Z kolei flota elektrycznych motorowerów i motocykli składała się z 19 411 szt., osobowych i dostawczych aut hybrydowych - 658 547 szt., flota autobusów elektrycznych w Polsce - 1120 szt.

Czytaj też: Węgry chcą cofnąć zielone tablice pojazdom hybrydowym plug-in

Pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). 25% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania (do tej pory przybyło ich o 70 więcej niż w całym 2022 r.) oraz nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych będą wyższe niż w roku ubiegłym. To na pewno cieszy. Z drugiej strony ten rok byłby zdecydowanie lepszy dla rynku elektromobilności, gdyby administracja publiczna wprowadziła kilka postulowanych od dawna przez branżę zmian. Do najpilniejszych działań, które należy podjąć już na początku 2024 r., należy skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu „Mój Elektryk” oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Czytaj też: Polska ma szansę zostać wiodącym hubem produkcyjnym sektora elektromobilności

Z kolei Jakub Faryś, Prezes PZPM, wskazuje, że uwzględniając jednak fakt, że Polska pozostaje w grupie krajów o najniższej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych, jest konieczne, aby nowy rząd niezwłocznie wprowadził rozwiązania, które przyczynią się do wzrostu wolumenu pojazdów zeroemisyjnych na naszych drogach. Dodał, że branża chce utrzymać status potęgi transportowej w Europie.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony