Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Transport rzeczny wraca do łask

Rewitalizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu - to długoterminowe plany polskiego rządu. Ich realizacja pochłonie ok. 70 mld zł.

   Powrót       18 grudnia 2017       Planowanie przestrzenne   

Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa połowie zapoznali się z planami polskiego rządu dotyczącymi rozwoju śródlądowych dróg wodnych na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. Obecny podczas posiedzenia sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna zapewnił, że wszystkie plany mają wsparcie nowego premiera, Mateusza Morawieckiego. - Priorytetem rządu jest przywrócenie żeglowności na polskich rzekach. Przez ponad 30 lat sprawa ta była zaniedbywana, dlatego też dzisiaj żeglowne są tylko krótkie odcinki dolnej Wisły i Odry - mówił wiceminister.

Formalności za nami

W czerwcu 2016 r. rząd przyjął w formie uchwały założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030. Strategia, której realizacja ma kosztować ok. 70 mld zł, przewiduje m.in. przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Program obejmuje również budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę. Dziewięć miesięcy później, w marcu br., prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacyjny europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Decyzja ma umożliwić włączenie w 2023 r. polskich dróg wodnych do Europejskiego Systemu Transportu Wodnego (TEN-T). - To jest przejście do innej ligi, jeśli chodzi o transport. To jest wejście w europejskie założenia, które będą prowadziły do odciążenia transportu drogowego, do odciążenia sieci autostrad, do odciążenia sieci dróg ekspresowych - zaznaczał wtedy prezydent. Transport rzeczy jest też istotnym elementem przedstawionej w lutym br. przez Mateusza Morawieckiego Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju(1) (SOR).

Najpierw Odra, później Wisła

Z przedstawionych w ubiegłym tygodniu w Sejmie planów rządu wynika, że studium wykonalności Odrzańskiej Drogi Wodnej powinno być gotowe do końca 2018 r. - Współpracujemy w tym zakresie z Portem Szczecin-Świnoujście. Obecnie wykonywane jest studium hydrologiczne, wcześniej zaprezentowaliśmy już modelowanie - mówił wiceminister Materna. „Lada moment” ma zostać także ogłoszony przetarg na studium wykonalności dla całej Wisły, które powinno być gotowe do końca 2020 r. Rząd zapewnia, że realizacja planów umożliwi rozwój transportu rzecznego na odcinkach o długości kilkuset, a nie jak dotychczas tylko kilkudziesięciukilometrów. Z zysków pochodzących z działalności (którą zainteresowane są m.in. państwowe spółki energetyczne) utworzony ma zostać w przyszłości Fundusz Śródlądowych Dróg Wodnych.

Przed dwoma tygodniami Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zostało członkiem powołanej przy wsparciu Komisji Europejskiej organizacji Inland Navigation Europe(2) (INE). Platforma ma pomóc Polsce w negocjacjach z Unią Europejską i włączyć krajowe projekty inwestycyjne w ramy unijnej perspektywy finansowej po roku 2020.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z akceptacją rządu
https://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/strategia-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju-z-akceptacja-rzadu/
2/ Polska przystąpiła do Inland Navigation Europe
https://mgm.gov.pl/ministerstwo/aktualnosci/polska-przystapila-do-inland-navigation-europe/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usługi ekosystemowe ponad funkcje gospodarcze. Jak mądrze zarządzać wodami w Polsce? (20 grudnia 2023)Woda nadal w Ministerstwie Infrastruktury. Rozporządzenia w RCL (19 grudnia 2023)Zrównoważony transport? Komisja Europejska chce wesprzeć rozwój transportu kombinowanego (09 listopada 2023)Program Hydrostrateg. Dostępne dofinansowanie na projekty wodne (27 września 2023)Grupa Azoty: wiosną ruszą prace budowlane w ramach odtworzenia Odrzańskiej Drogi Wodnej (15 listopada 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony