Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Rajd Climate Classic po raz pierwszy w Polsce – jedź, obserwuj, komentuj

Im większe wyzwania klimatyczne, tym większa potrzeba oddolnych działań i indywidualnych zobowiązań. Peleton rajdu Climate Classic już wkrótce wyruszy w trasę po Żuławach Wiślanych. Jakie oczekiwania i motywacje towarzyszą organizatorom wyjaśnia Dominik Gajerski z Cycling 4 Climate.

   Powrót       10 maja 2023       Zrównoważony rozwój       Artykuł promocyjny   
Dominik Gajerski
Wolontariusz Cycling 4 Climate

Teraz Środowisko: Pierwszy Rajd Climate Classic odbył się w Holandii w 2020 r. Niebawem ruszy pierwsza edycja tego wydarzenia w Polsce. Jaki jest cel tego rajdu?

Dominik Gajerski (DG): Idea Rajdów Climate Classic wyszła z Holandii i była swego rodzaju manifestem mającym na celu zwrócić uwagę na problem podnoszenia się poziomu mórz, będący konsekwencją ocieplenia klimatu i topniejących lodowców. Holandia jest szczególnie zagrożona utartą lądu, ale jest to problem globalny, stąd nie dziwi fakt, że do tej inicjatywy dołączają kolejne państwa. Rajdy odbyły się już też w Belgii i Francji, a ich uczestnicy przejechali setki kilometrów trasami, wzdłuż których w przyszłości będą przebiegały nowe linie brzegowe, jeśli zmiany klimatu będą postępowały w dotychczasowym tempie.

Polska nie jest wyjątkiem, coraz częściej doświadczamy skutków zmian klimatycznych: susz, powodzi, a nawet huraganów, stąd pomysł, aby Climate Classic zorganizować również w Polsce. Wybór Żuław Wiślanych jako miejsca rajdu nie jest przypadkowy – właśnie ten położony częściowo poniżej poziomu morza zakątek kraju jest jednym z najbardziej zagrożonych przez podnoszący się poziom mórz i oceanów. Polską edycję rajdu organizuje Trójmiejskie Stowarzyszenie Rowerowe Cyklo, wspierane przez rzeszę wolontariuszy, do której należę oraz fundację Cycling 4 Climate.

Rajdy Climate Classic mają na celu zmobilizowanie uczestników, kibiców i obserwatorów do podjęcia indywidualnych i zbiorowych kroków na rzecz klimatu. Musimy działać wszyscy, nie czekać z założonymi rękami, aż ktoś coś zrobi za nas. Jest oczywiste, że problem wymaga systemowych rozwiązań, ale bez zaangażowania zwykłych obywateli i małych, ale codziennych zmian, nie osiągniemy sukcesu. Sekretarz generalny ONZ przy okazji najnowszego raportu IPCC podkreślał, że świat potrzebuje pilnych działań na rzecz klimatu i trzeba robić wszystko - wszędzie - jednocześnie. Nasz rajd wpisuję się właśnie w tę ideę, nie chcemy stać z założonymi rękami, ale podejmować działania, nawet o małym, lokalnym zasięgu.

TŚ: Regulamin wydarzenia wprost zobowiązuje uczestników rajdu do podjęcia zobowiązań klimatycznych…

DR: Dokładnie tak. Każdy uczestnik zobowiązał się do policzenia własnego śladu węglowego i honorowej deklaracji do jego trwałego zredukowania. Na naszej stronie opublikowaliśmy „ściągawkę” z przykładami małych zmian codziennych zachowań, które pozwolą ograniczyć indywidualny ślad węglowy. Z kolei lista deklaracji uczestników jest jawna, a poszczególne zobowiązania widnieją obok ich nazwisk na stronie zapisów. Jedne są bardziej ambitne, drugie mniej, ale najważniejsze, by ich dotrzymać. Cały proces ułatwia fakt, że Carbon Footprint Foundation udostępniła nam swój kalkulator śladu węglowego.

Startujemy 28 maja 2023 z Gdańska, będą dwie trasy: jedna o dystansie 100 km a druga 250 km. Warto podkreślić, że mamy wspaniałych ambasadorów: Marka Kamińskiego, zdobywcę  dwóch biegunów i Marcina Koniecznego, utytułowanego triathlonistę.

TŚ: Czy jeszcze można się zapisać?

DG: Mimo iż udział w wydarzeniu jest odpłatny, pula 340 pakietów startowych szybko się wyczerpała, co było dla nas miłym zaskoczeniem. Szczególnie, że kiedy przymierzaliśmy się do zorganizowania wydarzenia w Polsce, słyszeliśmy sceptyczne głosy kolegów z Holandii, że w Polsce to raczej się nie uda, że klimat to nie jest popularny temat, tymczasem okazało się dokładnie odwrotnie! Wokół wydarzenia budujemy społeczność osób obserwujących, komentujących gdzie obok treści sportowych zamieszczamy środowiskowe treści edukacyjne. Kolarstwo czy po prostu rekreacyjna jazda rowerem, to doskonały sport do budowania tożsamości wizualnej i tak też będzie w Gdańsku. Uczestnicy rajdu pojadą w takich samych koszulkach kolarskich, o charakterystycznym motywie w paski, który już stał się znakiem rozpoznawczym rajdów Climate Classic. Te paski to nic innego jak wykres średnich temperatur na świecie w latach 1850-2020. Dodajmy, że koszulki nie mają nadruków z logotypami partnerów, ani datą wydarzenia po to, aby w przyszłym roku uczestnicy mogli wykorzystać je ponownie. Na tym zabiegu skorzysta środowisko i portfele uczestników, którzy w przyszłym roku zapłacą za pakiet odpowiednio mniej.                                     

TŚ: Czy pozyskanie partnerów i sponsorów było trudne?

DG: Tak i nie. Już wyjaśniam, w czym rzecz. Otóż fundacja Cycling 4 Climate stworzyła Kartę Dobrych Praktyk, która określa, jakie warunki powinien spełniać partner tego wydarzenia pod kątem zrównoważonego rozwoju. Dlatego poszukiwania partnerów zaczęliśmy od przeanalizowania dostępnych raportów CSR albo/i ESG, z propozycję współpracy wystosowaliśmy jedynie do podmiotów, których strategia zrównoważonego rozwoju wydała nam się przekonująca. Zobowiązania i plany naszych partnerów na obniżenie emisji  są wielorakie, natomiast wszyscy podejmują trud dekarbonizacji współmierne z naturą ich działalności. Dość powiedzieć, że w partnerami strategicznymi wydarzenia są organizacje związane z OZE: Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej, Wind Europe czy firma Iberdrola. Postawiliśmy sobie za cel, że jeśli uda nam się uzyskać jakikolwiek dochód z wydarzenia, zostanie on przeznaczony na cele związanie z redukcją śladu węglowego.

Z uwagi na fakt, że rajd organizujemy po raz pierwszy, wielu partnerów zgłosiło się do nas zbyt późno, ale jestem przekonany, że w przyszłym roku będzie już łatwiej. Fundacja Cycling 4 Climate ma śmiały plan, by w 2025 r. rajdy dla klimatu odbyły się przynajmniej w 25 krajach UE, w tym oczywiście w Polsce.

Kolejną edycję w Polsce chcemy wzbogacić o rajd rodzinny, na krótkim dystansie do 20 km z trasą wytyczoną ścieżkami rowerowymi. Taka familijna formuła zostanie przetestowana w tym roku we Francji. Polska ma doskonałe tradycje kolarskie (dość przywołać choćby Tour de Pologne Czesława Langa), co połączone z wielomilionową rzeszą pasjonatów rowerów daje ogromny potencjał do stworzenia ogromnej masy krytycznej zaangażowanej w kręcenie kilometrów dla klimatu. Zapraszamy do kibicowania na żywo, i w sieci! Wszystkie informacje o rajdzie, wraz z trasami, można znaleźć na naszej stronie internetowej, a relacje z przygotowań i samego rajdu na naszym koncie instagramowym https://www.instagram.com/climateclassicpl/.

Cycling 4 ClimateArtykuł powstał we współpracy z Cycling 4 Climate

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Plany adaptacji, ochrona zieleni i wymagania dla paliw biomasowych. MKiŚ przedstawia projekt ustawy (09 kwietnia 2024)Za nami VI posiedzenie Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (28 marca 2024)Kraków przygotowuje się na zmiany klimatyczne. Lokalne partnerstwa i naśladowanie natury (26 marca 2024)MKiŚ rozpoczyna współpracę z organizacjami pozarządowymi. Środowisko dla Rozwoju (15 marca 2024)IOŚ-PIB zrealizuje pierwszy w kraju Regionalny Plan Adaptacji do Zmian Klimatu (12 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony