Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
08.05.2024 08 maja 2024

Nowy scenariusz dla PEP2040 i KPEiK – dobry kierunek pełen niedopowiedzień

Propozycje scenariusza prognostycznego dla kluczowych dla energetyki dokumentów – PEP2040 i KPEiK – są zgodne z unijnym kierunkiem transformacji energetycznej, ale według ekspertów pozostawiają wiele niejasności i zaniedbanych obszarów.

   Powrót       28 czerwca 2023       Energia   
Nowy scenariusz dla PEP2040 i KPEiK – dobry kierunek pełen niedopowiedzień

W czerwcu Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało o możliwości wzięcia udziału w prekonsultacjach mających na celu przygotowanie projektów aktualizacji krajowych dokumentów strategicznych - całości Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. (PEP2040) oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 (KPEiK). Załączony scenariusz prognostyczny(1) zakłada m.in. czwarty filar – suwerenność energetyczną. Istotnym elementem strategii ma być silniejsza dynamika rozwoju OZE, a także infrastruktury sieciowej i magazynowej. Moce OZE mogą osiągnąć ok. 50 GW w 2030 r. i ok. 88 GW w 2040 r. Przełoży się to na 47% udział OZE w produkcji energii elektrycznej w 2030 r., co jest zwiększeniem ambicji w porównaniu do aktualnej strategii i celu 32% udziału OZE w 2030 r. i tylko 40% w 2040 r. Dla pewności dostaw energii i lepszej integracji OZE w systemie średniookresowo może nastąpić zwiększenie poziomu wykorzystania istniejących bloków węglowych, jednak podkreślono nie przewiduje się budowy nowych.

Kierunek jest słuszny, ale są luki

Ekspercka Rada ds. Bezpieczeństwa Energetycznego i Klimatu przedstawiła stanowisko w sprawie scenariusza. Wskazała w nim, że kierunek przedstawiony w prognozie jest dobry, gdyż transformacja energetyczna będzie realizowana w zgodzie z trendami rynkowymi i polityką klimatyczną.

- Projekt uzupełnienia PEP 2040 r. stanowi dobrą podstawę do aktualizacji KPEiK oraz opracowania Strategii Długoterminowej (zgodnie z Rozporządzeniem UE o zarządzaniu unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu 2018/1999). Polska powinna była opracować Strategię Długoterminową do 1 stycznia 2020 r. – te trzy dokumenty (PEP 2040, KPEiK oraz Strategia) muszą być ze sobą spójne i komplementarne – podkreśla Rada.

Wątpliwości Rady budzi niedoszacowanie potencjału rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie. Niecałe 14 GW mocy wiatrowych na lądzie do 2030 r. oraz 20 GW w 2040 r. nie daje przesłanek do pełnego wykorzystania potencjału wiatrowego w Polsce.

- Można mieć zatem wrażenie, że produkcja energii elektrycznej z OZE, a zwłaszcza z farm wiatrowych na lądzie i z fotowoltaiki, jest w analizie „ręcznie” ograniczana po 2030 r. w celu zrobienia miejsca w KSE na planowane na lata 30. XXI w. nowe bloki jądrowe – wskazuje Rada.

W projekcie przyjęto mało realistyczne założenia w kontekście prognoz cen węgla i uprawnień do emisji CO2 w celu „niejako wymuszenia” pracy jednostek węglowych. Produkcja energii elektrycznej jednostek węglowych w 2030 r. jest w opinii Rady istotnie zawyżona (ok. 57 TWh w elektrowniach i dodatkowe ok. 12 TWh w elektrociepłowniach węglowych), kosztem zaniżonej generacji z jednostek gazowych – ok. 29 TWh, pomimo aż 13 GW mocy zainstalowanej w elektrowniach i CHP gazowych.

Czytaj: Bariery rozwoju OZE – energetyka upatruje szanse w cable poolingu i magazynach energii

Pojawiły się też „bardzo optymistyczne” założenia w zakresie tempa rozwoju energetyki jądrowej. Zakłada się oddanie do eksploatacji pierwszego dużego bloku już w 2033 r., a następnie kolejnych łącznie 7,8 GW do 2040. Szczególne wątpliwości Rady budzi planowane rozpoczęcie pierwszej produkcji energii z reaktorów SMR już w 2030 r., które w 2040 r. mają już produkować 15 TWh prądu w Polsce (ok. 2 GW mocy). Problemem jest fakt, że technologia ta nie jest jeszcze komercyjnie dostępna.

Wątpliwości budzą też mało optymistyczne założenia w zakresie tempa rozwoju magazynów energii – szacuje się 2,5 GW magazynów w 2030 r. i 5 GW w 2040 r. W dokumencie praktycznie pominięto rolę elastyczności strony popytowej w bilansowaniu systemu elektroenergetycznego, rolę gazów odnawialnych, kwestię wymiany transgranicznej oraz alternatywne scenariusze rozwoju ciepłownictwa.

Ambicje duże, co z sieciami?

Remigiusz Nowakowski, członek Rady, wskazał, że kluczowe jest połączenie bezpieczeństwa energetycznego z transformacją energetyczną. Największy problem to wąskie gardło sieci dystrybucyjnych na niskim i średnim napięciu, gdzie powinna się rozegrać transformacja energetyczna. Dodał, że dużym problemem obecnie jest fakt, że spółki dystrybucyjne (ODS) należą do dużych grup energetycznych i rywalizują m.in. z działalnością węglową o nakłady inwestycyjne. Powinno się sprawdzić OSD do roli operatorów niezależnych, którzy muszą odpowiadać na tempo i oczekiwania ze strony inwestorów – powiedział.

Monika Morawiecka, starszy doradca w Regulatory Assistance Project (RAP), podkreśliła, że w dokumentach strategicznych potrzebne są realistyczne założenia. Pozostawianie elektrowni węglowych o kilka lat dłużej może wypychać z systemu generację OZE.

- Najważniejsza jest bieżąca legislacja, odblokowano energetykę wiatrowa, teraz będziemy mieć aukcje offshore wind sięgające do 18 GW. Problem jest z sieciami, a ich plan rozwoju tworzony jest na podstawie PEP2040 – powiedziała. Dodała, że koszty energii będą przesuwać się z obszaru wytwarzania w stronę sieci – będziemy mniej płacić za CO2, a więcej za dystrybucję energii.

Paweł Skowroński, Docent w Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej, wskazał, że brakuje dyskusji o strategii dekarbonizacji ciepłownictwa i to – w jego ocenie - jest jeden z kluczowych problemów w Polsce. Nie wiadomo, w jakim tempie ciepłownictwo ma odchodzić od węgla. Dodał, że nie budzą wątpliwości inwestycje i stan systemu przesyłowego, inaczej wygląda sytuacja w obszarze dystrybucji.

Joanna Maćkowiak-Pandera, prezes Forum Energii, wskazała, że kluczowe jest włączenie ciepłownictwa do bilansowania systemu elektroenergetycznego, ale potrzebne są rozwiązania regulacyjne.

-Zmorą polskiej energetyki nie jest to, że nic się nie dzieje w zakresie m.in. rozwoju sieci dystrybucyjnej, ale fakt, że działania nie są adekwatne do potrzeb – powiedziała.

Brak rozwiązania łamigłówki węglowo-gazowej

Fundacja Instrat odniosła się do propozycji scenariusza prognostycznego w podobnym tonie. Wskazała, że zawiera bardziej realistyczną ścieżkę rozwoju mocy OZE niż ta przedstawiona w obowiązującej wersji dokumentu.

- W dalszym ciągu odstaje ona jednak od tych ścieżek, które wynikają z niezależnych modeli optymalizujących korzyści dla polskiej gospodarki czy nastawionych na spełnienie klimatycznych zobowiązań naszego kraju - czytamy w stanowisku.

Choć podczas kryzysu energetycznego nasiliła się w naszym kraju krytyka Niemiec za nadmierne oparcie transformacji na importowanym gazie ziemnym, obowiązujący scenariusz PEP2040 w dużej mierze powtarza ten błąd. W tym kontekście rynkowa opłacalność elektrowni węglowych stoi pod ogromnym znakiem zapytania, nawet uwzględniając płatności z rynku mocy, a zapotrzebowanie na węgiel będzie niższe niż wynikałoby to z rządowych narracji czy uzgodnień sektorowych.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Przypisy

1/ Pełna wersja scenariusza prognostycznego jest dostępna na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska
https://www.gov.pl/web/klimat/prekonsultacje-w-zkresie-aktualizacji-dokumentow-strategicznych-kpeikpep2040

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zielone technologie to dziś 4% wzrostu globalnego PKB. USA i UE gonią Chiny w produkcji baterii (08 maja 2024)Francuskie firmy zainwestowały w Polsce ponad 108 mld zł. To też współpraca z lokalnymi przedsiębiorstwami (07 maja 2024)Już dziś w życie wchodzi REMIT II. Co niesie ze sobą rozporządzenie? (07 maja 2024)2,018 bln euro na zieloną transformację. Przewodnik dla polskich przedsiębiorstw (29 kwietnia 2024)Świetne regulacje, ale brak brandu? Debata „Przyszłość morskiej energetyki wiatrowej w Polsce” (24 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony